Här är vinnarna av Lunds kommuns miljöpris och miljöbragd

Här är vinnarna av Lunds kommuns miljöpris och miljöbragd

Reko Deli med fokus på ekologiskt och närproducerade delikatesser belönas med Lunds miljöpris 2023. Kommunens interna miljöbragd går till Anna Kaminska, som i sitt arbete som slöjdlärare inspirerar eleverna till återbruk.

Kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott har tagit beslutet att belöna Reko Deli med Lunds miljöpris och Anna Kaminska med miljöbragden.

Årets miljöpris

– Reko Deli har ett helhetstänk i sin verksamhet och inspirerar andra företagare i kommunen till hållbart resande och företagande genom sitt engagemang i Lunds handelsförening, säger Elin Engdahl (S) ordförande i miljö- och hälsoutskottet.

Reko Deli är så mycket mer än en butik med ett genomtänkt sortiment av ekologiska och närproducerade delikatesser. Ägaren Bianca Ludusan Denvall håller kurser om hållbar mat och bedriver även cateringverksamhet. Med ett stort engagemang för miljön och klimatet visar hon vägen för andra.

Miljöpriset delas ut i samband med kommunfullmäktiges möte den 13 juni. Pristagaren belönas med 50 000 kronor och en litografi av Lundakonstnären Bengt Böckman.

Årets miljöbragd

– Vi vill uppmärksamma Anna Kaminska för att hon inspirerar sina elever till återbruk, implementerar det i undervisningen och involverar dem i olika projekt och samarbeten även utanför skolans värld, säger Elin Engdahl.

Anna Kaminska är slöjdlärare på Fågelskolan i Lund. I sin undervisning visar hon både på ett teoretiskt och praktiskt sätt hur eleverna kan tänka hållbart och cirkulärt. Genom samarbete med företag tas restmaterial tillvara och med Annas vägledning använder eleverna sin kreativitet till att ge materialen nytt liv. Tillsammans med eleverna arrangerar Anna bland annat klädbytardagar, klädvårdsdagar och odlingsdagar.

Pristagaren belönas med en litografi av Lundakonstnären Bengt Böckman samt diplom och 10 000 kronor, som ska användas på arbetsplatsen.

Om miljöpriset och miljöbragden

Miljöpriset delas ut till personer, företag, föreningar eller andra organisationer i Lunds kommun som gjort insatser som långsiktigt främjar miljön i kommunen.

Miljöbragden delas ut till anställda eller verksamheter inom kommunorganisationen som har utfört förtjänstfulla insatser för en god miljö och en långsiktig hållbar utveckling.

För mer information, vänligen kontakta:

Elin Engdahl (S), ordförande i kommunstyrelsens miljö- och hälsoutskott, telefon: 076 – 86 77 218

Jon Andersson, chef för miljöstrategiska enheten på kommunkontoret, telefon: 046 – 35 958 40