På bild från vänster: Robert Olsson, arbetschef PEAB, Niklas Borg (M), Kommunstyrelsens ordförande Linköping, Louise Lindh, VD Lundbergs, arkitekt Gert Wingårdh samt Christian Claesson, regionchef Öst Lundbergs.  Foto: Crelle Photography
På bild från vänster: Robert Olsson, arbetschef PEAB, Niklas Borg (M), Kommunstyrelsens ordförande Linköping, Louise Lindh, VD Lundbergs, arkitekt Gert Wingårdh samt Christian Claesson, regionchef Öst Lundbergs. Foto: Crelle Photography

Första spadtaget för LINK Business Center

Vid lunchtid idag, fredag 17 maj, togs det första symboliska spadtaget för den nya kontorsfastigheten LINK Business Center i Linköping. Vid spadarna stod Louise Lindh och Christian Claesson från Lundbergs tillsammans med arkitekt Gert Wingårdh, Niklas Borg (M) Kommunstyrelsens ordf. i Linköping och Robert Olsson från entreprenören PEAB.

- Vi vill satsa i städer som har en stark framtidstro och där utvecklingspotentialen är stor. Linköping är en stad som mår bra. Tillväxten inom näringslivet är god, arbetslösheten är låg och befolkningen ökar – tre framgångsfaktorer som skapar en stark grund för fortsatt positiv utveckling och som vi vill vara en del av, säger Louise Lindh, VD Fastighets AB L E Lundberg. Som alltid när vi gör något är det långsiktigt – vi vill vara med och utveckla Linköping över tid, avslutar Louise Lindh.

Marken där brandstationen tidigare låg får tack vare LINK Business Center nytt liv och under andra halvåret 2021 slår den profilskapande byggnaden upp entrédörrarna för första gången. Med sina imponerande 13 500 kvm kontorsyta och 10 våningar med terrasser och härliga miljöer att vistas och trivas i, blir LINK Business Center Linköpings och regionens nya mötesplats för näringslivet. Redan nu är Danske Bank och Academic Work klara hyresgäster i LINK Business Center.

Alldeles intill bygger Lundbergs även 40 hyresrätter med fantastiskt läge utmed Stångån.

- LINK Business Center blir ett hus som kommer vara vackert även när det regnar, och magiskt när solen skiner på de keramiska plattorna som utgör fasaden, säger arkitekt Gert Wingårdh. Jag tror att LINK Business Center med sin närhet till det framtida resecentrum kommer att bli den nya porten till Linköping. Vårt samhälle mår gott av hållbara och långsiktiga fastighetsägare - det är bara att säga grattis till Linköping som har Lundbergs, avslutar Gert Wingårdh.- Det betyder mycket för Linköping att Lundbergs gör den här satsningen, säger Niklas Borg (M), Kommunstyrelsens ordförande i Linköping. Tillsammans med övriga näringslivet och människorna som bor här tar vi Linköping in i framtiden och fortsätter att utveckla vår stad.

Lisa Lundh, marknads- och kommunikationschef Fastighets AB L E Lundberg
E-post: lisa.lundh@lundbergs.se

Fastighets AB L E Lundberg grundades 1944 och har utvecklats till en av Sveriges största privata fastighetsägare. I bolaget arbetar cirka 170 medarbetare som ger cirka 1 500 kommersiella kunder möjlighet att utvecklas hos oss, och som gör sitt yttersta för att erbjuda fler än 10 000 bostadshyresgäster en trygg och trivsam bostad. Fastighetsbeståndet har till stor del byggts i egen regi och utgörs av bostäder samt lokaler för kontor och handel.