Lundbergs Fastigheter först ut med snabbladdare för elbil i Norrköping city

Lundbergs Fastigheter först ut med snabbladdare för elbil i Norrköping city

Från och med den 24 maj kommer fyra snabbladdplatser finnas tillgängliga för elbilsinnehavare i Norrköpings city. Laddstolparna som levererar 100% förnybar el är placerade på parkeringsplatsen Spiralen i Lundbergs Fastigheters Innerstan.

I takt med att allt fler besökare i stadskärnan efterfrågar möjligheten att ladda sin elbil utökar Lundbergs Fastigheter antalet laddplatser. Det senaste tillskottet är fyra snabbladdare, med en laddeffekt på upp till 150 kW per uttag. Sedan tidigare finns totalt 570 laddplatser runt om i fastighetsbolagets p-hus och parkeringsplatser, varav 129 i Norrköping.

- Vi arbetar hela tiden med att utveckla kundupplevelsen för våra besökare och smidig parkering och laddning av bilen är en viktig pusselbit. Dessutom tror vi att boende i närheten kommer uppskatta att kunna snabbladda sin elbil nära hemmet, säger Jimmy Ekström, Marknadsområdeschef Handel & Kontor på Lundbergs Fastigheter.

- Som fastighetsbolag har vi ett stort ansvar och möjlighet att bidra i klimatomställningen. Att erbjuda laddplatser som underlättar det fossilfria resandet är en viktig pusselbit och installationen av laddstolparna delfinansieras av Naturvårdsverket via Klimatklivet, avslutar Jimmy.

Laddstolparna tas i drift den 24 maj. Användaren betalar sin parkering som vanligt med något av de fyra betalningsalternativ som erbjuds i tjänsten Autopay. Laddningen startas och betalas separat med kort eller i app där laddplatserna har namnet ”Innerstan” i betalningsappar och kartappen ChargeFinder.

• Laddningshastighet upp till 150kW per uttag.
    • 100% förnybar el.
    • Fyra laddningspunkter.
    • Betalning med kort eller i app.
    • Pris omkring 6 kr/kWh. Varierar beroende på betaltjänst.

Klimatklivet är ett investeringsstöd via Naturvårdsverket som gör det möjligt att satsa på fossilfri framtidsteknik och grön omställning. Det kan sökas av företag, kommuner, regioner och organisationer i hela Sverige. Klimatklivet delfinansieras av EU:s återhämtningsfond, NextGenerationEU.

Lundbergs Fastigheter grundades 1944 och har vuxit till en av Sveriges stora privata fastighetsägare, med omkring 180 medarbetare. I dag finns vi i 10 städer och har tre affärsområden: bostad, kontor och handels- och mötesplatser. Lundbergs Fastigheter är ett helägt dotterbolag till det börsnoterade L E Lundbergföretagen AB.