Ola Salo får Lunds studentsångares solistpris

Lunds Studentsångförenings solistpris 2010 tilldelas Ola Salo, för ett oberäkneligt artisteri som skapar nya konstnärliga uttryck genom att spränga gränserna mellan nytt och gammalt.

Lunds Studentsångförenings solistpris instiftades av Tetra Laval i samband med Studentsångarnas 175-årsjubileum. Det utdelas årligen sedan 2006 till en framstående svensk sångare eller musiker. Prissumman är på 150 000 kronor och därmed en av Sveriges största musikaliska utmärkelser.

Priset delas ut vid en ceremoni i samband med Studentsångarnas höstkonsert i Lund lördagen den 30 oktober. Pristagaren utses av en jury, bestående av Studentsångarnas ordförande och anförare samt en medlem, utsedd av Studentsångarnas styrelse, med anknytning till det svenska musiklivet.

För mer information, vänligen kontakta:

• Anders Bjerkén, ordförande Lunds studentsångare, tel. 0708-16 31 25
  • Jon Gray, kontakt för Ola Salo, tel. 070-583 07 39

Pressbild på Lunds studentsångare bifogas. Foto: Eva Kronfält

Pressbild på Ola Salo bifogas också. Foto: Peter Gehrke

Fler pressbilder på Ola Salo finns här: http://www.awb.se/press/theark/

Bakgrundsinformation om Ola Salo:

Ola Salo föddes i Avesta i Dalarna 1977. Han flyttade med sina föräldrar och fyra syskon till småländska Rottne där han tillbringade uppväxtåren. När Ola Salo var fyra år skrev han sin första låt, kallad Raggarbilar. Under gymnasiet studerade han humanistisk linje med musikinriktning på Katedralskolan i Växjö och flyttade sedan till Malmö.

För de flesta är Ola Salo känd som sångare och låtskrivare i rockgruppen The Ark. The Ark bildades 1991 och har sedan genombrottet 2000 spelat in sex album. Det senaste, In Full Regalia, gavs ut år 2010. År 2007 ställde gruppen upp i svenska Melodifestivalen och vann hela tävlingen med låten The Worrying Kind.

Ola Salo har även komponerat symfoniska verk. Bland annat skrev han Linnæus Rex som beställningsverk till Linnéjubiléet 2007. Verket uruppfördes vid invigningen av jubiléet i Örebro.

Säsongen 2008-2009 gjorde Ola Salo succé i rollen som Jesus i Jesus Christ Superstar, med musik av Andrew Ljoyd Webber. Till uppsättningen bidrog Ola Salo även med den nya svenska översättningen av Tim Rices text. Vid Malmöoperan har Ola Salo tidigare medverkat i uppsättningarna Kristina från Duvemåla och som inhoppare i Spelman på taket.

Bakgrundsinformation om Lunds studentsångare:

Lunds Studentsångförening, LSS, är en av Sveriges äldsta körer. Sin höga ålder till trots har kören kunnat behålla sin vitalitet genom åren tack vare sina professionella och hängivna körledare samt den uppfriskande omsättningen av körmedlemmar, något som är unikt för en universitetskör. Studentsångarna räknar i dag runt 50 man.

Internationellt ser Lunds studentsångare som en av sina uppgifter att på konsertturnéer dela med sig av den stora kulturskatt som svenska och nordiska sånger utgör. Repertoarmässigt tar Studentsångarna detta uppdrag på allvar: att förvalta och förnya den svenska och nordiska, men även den europeiska, manskörstraditionen.

• the ark
  • vårsång
  • vår
  • sång
  • manskör
  • lunds universitet
  • lunds studentsångare
  • lund
  • körsång
  • ola salo
  • solistpriset 2010
  • solistpris

• Skåne

Lunds Studentsångförening, LSS, startades 1831 och är idag Sveriges häftigaste manskör. Studentsångarna leds av den meriterade anföraren Thomas Caplin. Den 5 juni har kören vårkonsert i Malmö tillsammans med The Real Group och i juli åker kören till Kina för att delta i World Choir Games.

Mer information om kören hittar du på http://www.studentsangarna.nu

Följ oss gärna även på http://twitter.com/studentsangarna och http://facebook.com/studentsangarna

Anders Bjerkén

Presskontakt Ordförande 0708-163125