Nyhet -

Mitt i Corona Krisen väljer Karlskoga Kommun att höja hyran för Lunedets Camping

Mitt i corona krisen som slår hårdast mot besöksnäringen väljer karlskoga kommun att gå vidare med en strandad hyresförhandling med Lunedet Camping cafe och restaurang och höja hyran med 130% samt också ta bort vissa uthyrningsobjekt som genererar inkomsterför hyresgästen och lägga till ytterligare skötselansvar på området som också ökar driftkostnaderna för hyresgästen. Driftkostnaderna för området har inte ökat för kommunen så det kan inte vara anledningen utan det verkar som att man ser att intäkterna för hyresgästen har ökat och man då anser att man kan ta ut en högre hyra för objektet, vilket strider mot all praxis. Vilket också har uttalats av tjänsteman inom området och man har också efterfrågat olika omsättningssiffror förobjektet. Hyresgästen har med eget kapital på 1,6 miljoner kr satsat på att utveckla verksamheten för att få fler besökare till området i form av utbyggnad av utemiljön till restaurangen medbyggnation av en stor veranda med utskjutbart markistak för att vädersäkra, ute bar, tältpergola, samt markarbete och asfaltering för att anpassa för rörelsehindrade också samt en scen och el dragning och elskåp till detta. Nedgrävning av kabel för internet mellanfastigheterna samt installation inne i fastigheterna ,för att få dagens verksamhet att fungeramed kassasystem och bokningssystem samt App beställnings möjlighet, dock adsl nät som släcks ner nu i maj 2021. Så 2021 är i dagsläget ovisst när det gäller tele och internet för området.

Lunedet behövde utvecklas och öka sina intäkter för att det skulle vara fortsatt intressant att bedriva verksamhet.

Om denna satsning med eget kapital inte hade gjorts så skulle inte heller omsättningen kunnat öka de senaste åren innan covid 19 kom, för år 2020 kommer omsättningen bli mindre med närmare 2 milj, men man h ar överlevt tack vare just denna satsning på utemiljön vid serveringarna med stora avstånd och många sittplatser utomhus samt möjligheten att göra sin beställning via telefonen i Appen. Utan den nya utbyggda uteserveringen mm så hade omsättningen med all säkerhet minskat ytterligare och den ekonomiska situationen blivit ohållbar pga Covid 19 med minskade intäkter för hyresgästen.

Därför är det mycket anmärkningsvärt att Karlskoga kommun väljer att gå vidare med hyreshöjning över huvud taget, dessutom på flera hundra % som det blir med hyran och utökat skötselansvar och borttagna objekt. Det är skamligt och absolut inte företagarvänligt som man så fint vill påstå att man är här i kommunen.(Det finns mycket mer anmärkningsvärt i den här förhandlingen, men det blir för långt att skriva)

Vet politiker och beslutande instanser inom Karlskoga kommun om hur man agerar och behandlar hyresgästen, och isåfall hur ställer man sig till detta beslut? Är detta förankrat i kommunstyrelsen?

Faktum är: Hade inte hyresgästen gjort denna investering med eget kapital och byggt ut utemiljön så hade då heller inte omsättningen kunnat öka och intäkterna hade då uteblivit. Då hade det inte funnits utrymme för någon hyresökning.

Hyresgästen ska alltså betala en högre hyra pga av sin egen återinvestering i företaget som gjordes för att kunna utveckla verksamheten och lönsamheten för en fortsatt drift. Nu slog investeringen väl ut men det hade också kunnat bli tvärtom, det var en risk man tog med eget kapital. Hyresvärden ville inte investera i någon utbyggnad av utemiljön när frågan ställdes.

Det gjordes en utredning av ett oberoende fastighets institut för att fastställa rimlig hyra för objektet för 6 år sedan som då kom fram till en något lägre hyra än vad hyresgästen har idag, Och det har inte skett några förändringar på hyresobjektet sedan dess från hyresvärdens sida förutom en kyl som var nödvändig för verksamheten. En annan aspekt är att det oftast är svårare att driva företag på landsbygden pga av bland annat bristande kollektivtrafik, då man begränsar möjligheterna att nå områden utanför stadskärnan som i detta fall. Här finns få avgångar med buss, få platser vid gästbryggor, mindre bra cykelvägar. Då bör man också ta hänsyn till att man inte kan ta ut hyror på samma sätt som i centrum där man har tillgänglighet och kan öppet året runt. I detta fall är det för hyresgästen bara lönsamt att ha säsongsöppet totalt 6 månader om året inkl Dec då man har julbord, vilket inte kommer ske i år pga Covid 19. Man blir också väldigt väderberoende på den här typen av anläggning som man inte blir på samma sätt i centrum.

Det är säkert inte främmande för hyresvärden Karlskoga Kommun eftersom man själva inte nyttjar Lunedet särskilt mycket och handlar eller lägger middagar, event mm där. 2020 spenderade Karlskoga Kommun 8000 kr på Lunedet Camping Cafe och Restaurang varav 5000 kr var presentkort till Åsas fond i Kärlekens Tecken på initiativ av Åsa. 2019 var summan något högre 23028 kr och då fanns inte Covid 19.

En parentes:

Det kan då jämföras med mångmiljonbelopp som spenderas på anläggningar utanför Karlskoga för middagar konferenser osv, om en del av dom pengarna används inom kommungränsen hos olika företagare i Karlskoga så skulle detta dessutom generera tillbaka pengar till kommunkassan i form av skatter som då gynnar alla Karlskogas Invånare och företagen skulle dessutom gå bättre och kunna utveckla sina verksamheter eller ha en möjlighet att finnas kvar… för vi har ju sett en hel del konkurser inom branschen de senaste åren...

Man undrar ju om tjänstemännen och politiker kan räkna och se helheten… Ju bättre det går för företagen här i Karlskoga desto mer pengar får kommunkassan , Ganska enkelt om man kan sin ekonomi….

Det här är jante i sin fulaste form..

• höja hyran
  • camping