Pressmeddelande -

Lungcancerförbundet Stödets stipendium går till Roger Henriksson och Monica Sandström

Roger Henriksson, professor, överläkare och verksamhetschef vid Radiumhemmet i Stockholm och Monica Sandström, sekreterare på Norrlands universitetssjukhus i Umeå, belönas med Lungcancerförbundet Stödets stipendium. Stipendiet är på 50000 kronor och ska användas för fortbildning inom lungcancer.

Syftet med stipendiet inom lungcancer är att uppmärksamma insatser som leder till att sjukdomen upptäcks och behandlas tidigare samt att främja en förbättrad vård och livskvalitet för patienterna. Det är tredje året stipendiet delas ut. Motiveringarna för årets stipendiater lyder:

Roger Henriksson är djupt engagerad och mycket kunnig inom lungcancerområdet och har visat att han i alla lägen är beredd att göra allt för sina lungcancerpatienter. Med ett starkt rättvisepatos och ett brinnande engagemang för lungcancervården vågar Roger Henriksson ta strid för denna patientgrupp såväl i politiska sammanhang som i sjukhusvärlden och i media. Trots ett mycket pressat schema har Roger Henriksson alltid tid att helhjärtat och tveklöst föra patientens talan. Roger Henriksson är professor, överläkare och verksamhetschef vid Radiumhemmet i Stockholm. Han har tidigare under många år varit verksam vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå.

Monica Sandström en eldsjäl som genom extraordinära insatser för Lungcancerförbundet Stödet, patienter och anhöriga har gjort livet bättre för många av de patienter som drabbats av lungcancer. Monica Sandström är en lojal, ansvarskännande och strukturerad person - som alltid tänker "några steg längre". Med ett stort engagemang tar sig Monica Sandström alltid tid för patienter och anhöriga. Den nu bortgångne förre ordföranden i Stödet, Anders Jonasson, var stark förespråkare för att Monica Sandström skulle föräras stipendiet. Monica Sandström, sekreterare, verksam på Norrlands universitetssjukhus i Umeå samt styrelseledamot i Stödet.

- Roger Henriksson och Monica Sandström är två personer som tillsammans bedrivit ett mycket framgångsrikt team-arbete för lungcancerpatienternas bästa. Genom sitt starka engagemang, för såväl sina egna patienter som för alla lungcancerdrabbade, har de betytt oerhört mycket både för patienter och anhöriga. Jag är glad och stolt över att kunna uppmärksamma deras fina insatser genom Stödets stipendium, säger Gunnar Hellström, ordförande i Lungcancerförbundet Stödet.

För mer information kontakta gärna:
Gunnar Hellström, ordförande i Lungcancerförbundet Stödet, tel. 073-657 85 00, gunnarhellstrom@swipnet.se

Stödet är en förening för lungcancerpatienter och deras anhöriga. Föreningen vill tillvarata patienternas intressen genom att påverka politik, sjukvård och forskning. Man ordnar också seminarier och utbildning för medlemmarna. Se även: www.lungcancer.se

Förutom representanter för Stödet består stipendiekommittén av läkare och sköterskor inom lungcancervården. Stipendiet delas ut med stöd av Roche AB.

Foton på pristagarna och mer information finns i Stödets pressrum på Newsdesk: http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/lungcancerfoerbundet-stoedet

Fakta om lungcancer
Lungcancer är den cancersjukdom som tar flest liv per år i Sverige. Det är den femte vanligaste cancerformen med omkring 3000 fall om året. Sjukdomen har dålig prognos, främst därför att den upptäcks så sent att den redan hunnit sprida sig. Av dem som fått diagnosen lever 10 procent av männen och drygt 15 procent av kvinnorna efter fem år.

Rökning är den i särklass största riskfaktorn för lungcancer. Sjukdomen har länge varit betydligt vanligare bland män men kvinnorna börjar nu komma i kapp, vilket speglar rökvanorna. Om några år riskerar fler kvinnor att dö i lungcancer än i bröstcancer, den vanligaste cancerformen bland kvinnor.

• Sjukdomar

• patientförening