Nyhet från Portugal! Nya tonfisk produkter på den Svenska marknaden

Nyhet från Portugal på den Svenska marknaden

Tonfisk fångad med spö och krok.

Företaget Santa Catarina från byn Calheta på Azorerna har anor ända sedan 1940-talet. År 2009 blev man en del autonomin (eget parlament och egen regering ) på Azorerna. Företaget är uteslutande inriktat på olika Tonfisk konserver och besitter en unik kunskap om en historisk tonfisk tillverkning som man använder än idag. Santa Catarina är certifierad enligt HACCP.

Med över 140 anställda, ca 20 män och 120 kvinnor är man den största arbetsgivaren på ön São Jorge, på Azorerna och en mycket betydelsefull sådan för hela ön.

Santa Catarinas produkter innehåller bara tonfisk som fångas med pole and line (1 man, 1 spö, 1 krok och 1 tonfisk), för att bevara beståndet och det övriga marina livet. Man har som första fiskemetod i världen fått utmärkelser som “Dolphin Safe” och “Friend of the Sea” från det oberoende Earth Island Institute.

Man har också erhållit Greenpeace UK:s utmärkelse för det mest hållbara fisket av konserverad tonfisk i världen.

Kvaliteten är den bästa då fisken är nyfångad när den kommer in till fabriken och där blir kokad/filéad och lagd i burkar, allt gjort för hand. Därefter blandar man i eventuella kryddor och sedan fylls burken med ekologisk olivolja, olivolja, vatten eller vegetabilisk olja för att sedan tillslutas.

Tonfisken finns i olika variationer utöver de normala utbudet (vatten, veg. olja & olivolja) och dessa kommer i en gourmet förpackning (inlindad i härliga tonfiskrecept på Portugisiska) fylld med olivolja eller ekologisk olivolja, med smaker av basilika, dill, ”molho cru” (egen inläggning från Azorerna) och piri piri. Det finns även en smakfull handgjord tonfisk paté som säljs på glasburk. Du kan välja mellan en naturell smak eller en med oregano.

Känslan av att öppna en burk med hela fina tonfisk bitar/filéer från Santa Catarina måste upplevas och skiljer sig dramatiskt från många andra på marknaden.

Fråga efter Santa Catarinas produkter i en butik nära dig.

Officiell agent: Luso Trading.

Hemsida: www.luso.se

Kontakt: info@luso.se