Kändisar blir lyckoaktivister

Vi på Lyckoaktivist har en stark tilltro till människor gemensamma förmåga att förändra. Vi tror också att för att skapare ett lyckligare samhälle behöver vi ett grundläggande skifte i värderingar – bort från överdriven individualism och materialism till positiva samarbeten. Vi har därför under sommaren, med influenser ifrån organisationer som t.ex. Action for Happiness, dragit i gång en kampanj där vi har som målsättning att knyta samman människor med viljan att skapa ett mer välmående samhälle.

Som ett första steg i kampanjen har vi skapat ett glädjemanifest som sammanfattar de viktigaste insikterna från positiv psykologi, som vi ser det. Insikter som vi hoppas ska påminna oss alla om vad det är som spelar roll och som vi förhoppningsvis kan bära med oss i vår vardag. Resultatet ser du i det bifogade dokumentet "Glädjemanifestet".

Som ett andra steg i vår kampanj har vi gett personer vi mött möjligheten att visa sitt stöd till våra värderingar genom att avlägga ett löfte för att bli lyckoaktivister. Löftet innebär att man ställer sig bakom tio påståenden som du finner i det bifogade dokumentet "Bli en Lyckoaktivist".

Som en symbol för sitt ställningstagande har alla som avlagt löftet fått ett lyckoaktivist-armband. Vi inledde löfteskampanjen under Peace & Love 2012 och fick över 1500 människor att erkänna sin egen påverkan på sitt och andras välmående och avge löftet.

Som ytterligare inspiration haffar vi på Lyckoaktivist nu också ett antal kändisar som tar löftet. Under de kommande veckorna kommer vi att presentera de kändisar som valt att agera som positiva förebilder genom att löpande släppa "Veckans Lyckoaktivist".