Lyckos bygger ett flerbostadshus med lägenheter i en första etapp.

Byggstart för nya lägenheter i Kristianstad

Lyckos byggstartar 57 bostäder vid Gamla Näsby i Kristianstad. Ett nytt bostadsområde kommer att ta form där Lyckos planerar för både lägenheter i flerbostadshus och radhus med egna trädgårdar.

Företaget Lyckos utvecklar designade och inspirerande bostäder för människor med vanliga inkomster. Efter vinst i en markanvisningstävling börjar nu byggandet av den första etappen som består av ett flerbostadshus i tre våningar.

- Vi vill erbjuda nybyggda bostäder för fler än de som kan efterfråga nybyggt idag, berättar Anders Larsson, vd på Lyckos. Här satsar vi inledningsvis på mindre bostäder, från 1-4 rum och kök. Lägenheterna är mellan 35 och 80 kvadratmeter stora, med fönster i minst två väderstreck och med breda entrébalkonger. Hyran kommer att hamna på 5 300 kronor per månad och uppåt.

Lyckos kommer också att bygga 33 radhus som bostadsrätter i området. De finns i två storlekar, 110 och 118 kvadratmeter. Radhusen kostar från 1 995 000 kr i insats, månadskostnaden blir 5 300 kronor, vilket ger en boendekostnad på cirka 9 500 kronor per månad exklusive amortering.

Lyckos bostäder är Svanenmärkta, d v s genererar mindre miljöpåverkan, är mer hälsosamma att bo i och har låg vatten- och energiförbrukning.

- Vi upplever att många konsumenter har uppfattningen att de bor i en hälsosam bostad idag, utan att ha undersökt det. Med Svanen-certifieringen ser vi till att Lyckos bostäder byggs med miljövänliga och hälsosamma byggmaterial, säger Anders Larsson.

Inflyttning är planerad till första kvartalet 2022.

Lyckos planerar även nya bostäder i Södra Sandby, Kävlinge, Häljarp, Svarte, Halmstad, Simrishamn och Kalmar.

Lyckos AB utvecklar väldesignade bostäder med rimliga boendekostnader. Projektportföljen omfattar drygt 500 nya bostads- och hyresrätter i södra Sverige och huvudkontoret finns i Helsingborg.