Lyckos kommer att bygga ytterligare 24 radhus i Stationsstaden, Kävlinge.

Lyckos planerar för ytterligare bostäder i Kävlinge

Nu startar Lyckos försäljningen av 24 radhus i nya stadsdelen Stationsstaden i Kävlinge. Med ett centralt läge, goda kommunikationer och utbyggd kommunal service attraherar Stationsstaden nya invånare till Kävlinge.

De nya radhusen kommer att byggas i södra delen av området, med ett par minuters promenad till såväl tågstationen som till det planerade badhuset i Kävlinge. Området karakteriseras av en blandad bebyggelse, nästan bilfria kvarter och gott om gröna ytor.

- Lyckos bygger just nu 23 bostadsrätter i en första etapp i Stationsstaden. Intresset har varit mycket högt, så vi räknar med att vi får många intressenter till den andra etappen också, berättar Anders Larsson, vd på Lyckos.

Husen är Svanenmärkta, d v s genererar mindre miljöpåverkan, är mer hälsosamma att bo i och har låg vatten- och energiförbrukning.

- Eftersom vi tillbringar i genomsnitt 90 % av tiden i olika inomhusmiljöer så är miljömärkningen viktig, säger Anders Larsson. Forskning har visat att de byggmaterial som väljs till miljövänliga hus alstrar lägre halter av kemiska partiklar i inomhusluften.

Radhusen har utformats av Wingårdh Arkitektkontor och Arkitektlaget. De är 118 kvadratmeter stora. Bottenvåningen inrymmer kök, matplats och vardagsrum i öppen planlösning, tvättstuga med separat ingång samt wc/dusch. Ovanvåningen är flexibel, så att kunderna kan välja mellan två, tre eller fyra sovrum, tillsammans med ett allrum och ett badrum. I trädgården finns uteplats och ett förråd. Husen uppförs med två olika fasader; skiffer respektive thermowood.

– Ett lyckos-hem är skapat för mesta möjliga trivsel, både i vardagen och vid festliga tillfällen, säger Joakim Lyth, arkitekt på Wingårdhs.

Prisexempel: 2 245 000 kr i insats med en månadshyra på 5 802 kr.

Byggstarten är beräknad till sommaren och inflyttning kommer ske från sommaren 2021. Nya bostäder från Lyckos planeras även i Häljarp, Svarte, Kristianstad, Simrishamn, Halmstad och Kalmar.

Lyckos AB utvecklar väldesignade bostäder för människor med vanliga inkomster. Projektportföljen omfattar drygt 500 nya bostads- och hyresrätter i södra Sverige och huvudkontoret finns i Malmö.

Lyckos AB ingår i Midroc Europe som utvecklar morgondagens samhälle och industri. Tillsammans med våra kunder utvecklar vi hållbara lösningar för de branscher vi är verksamma i. Vi utgår från Sverige och är verksamma internationellt. Under 2019 omsatte vi ca 11 miljarder kronor och sysselsatte 4 000 medarbetare.