Lyckos har lagt stor omsorg på hur trädgårdarna och de gemensamma ytorna i kvarteret kommer att gestaltas.

Lyckos vann markanvisning i Älmhult

Lyckos har vunnit en markanvisningstävling för en ny stadsdel i Älmhult. Förslaget innehåller 16 radhus i två plan med egen trädgård som upplåts som bostadsrätter. Särskild omsorg har lagts på utformningen av trädgårdarna, där de boende kan välja mellan flera utföranden.

Visionen för Västra Bökhult i Älmhult är att skapa en ny stadsdel med en småskalig stadskaraktär som får blandad bebyggelse och boendemiljöer med fokus på människors behov av livskvalitet och god hälsa.

Kommunen utlyste i våras en markanvisningstävling för två fastigheter i området, på ett naturnära läge och med gångavstånd till skola, förskola och sjön Möckeln. Nu har Lyckos och ytterligare en aktör utsetts till vinnare.

- Det är första gången vi får chansen att bygga i Älmhult, dessutom på en väldigt fin plats, så vi tackar för förtroendet från Älmhults kommun, säger Anders Larsson, vd på Lyckos.

Radhusen kännetecknas av vacker arkitektur med tegelfasader i olika färger, och de säljs till en rimlig prisnivå. Husen har blivit särskilt populära bland familjer med mindre barn, som uppskattar de genomtänkta, funktionella planlösningarna, tillsammans med ljuset och rymden.

- I den här tävlingen har vi adderat något nytt: en trädgårdsarkitekt har tagit fram två olika förslag på hur trädgården och de gemensamma ytorna i kvarteret kan se ut. De som flyttar hit kan välja det utförande som de gillar mest, berättar Anders Larsson.

Lyckos bostäder är godkända enligt kraven i miljömärkningen Svanen. Det innebär bland annat att bostäderna uppfyller höga krav under byggprocessen, att giftfria material har valts och att byggnaderna har ett begränsat energibehov. De gemensamma gårdsytorna med allt från fruktträd till pingisbord bidrar till både biologisk mångfald och gemenskap.
Under 2023 kommer projekteringen av området att påbörjas och möjlig säljstart av bostadsrätterna är sommaren 2023.

Lyckos utvecklar väldesignade bostäder för människor med vanliga inkomster. Projektportföljen omfattar drygt 1 500 nya bostads- och hyresrätter i Helsingborg, Höganäs, Landskrona, Lund, Kävlinge, Malmö, Ystad, Simrishamn, Halmstad, Österåker och Uppsala. Lyckos grundades 2017 och har huvudkontor i Helsingborg.

Lyckos ingår i Granitor är en svensk koncern som är verksam inom fastighetsutveckling och förvaltning, entreprenad, konsult och service samt tillväxtinvesteringar i utvecklingsbolag. Här jobbar 4400 samhälls- och industriutvecklare och omsättningen under 2020 var 7,5 miljarder kronor. Den 12 januari 2022 bytte vi namn från Midroc till Granitor. I över 25 år har vi, tillsammans med kunder och partners, utvecklat hållbara lösningar för samhälle och industri. Vår ambition är att bidra till en bättre framtid – både idag och för kommande generationer.