Lyckos säljstartar nya radhus i Stationsstaden, Kävlinge.

Stationsstaden i Kävlinge växer med fler radhus

Vid järnvägsstationen i Kävlinge växer Stationsstaden fram, en ny stadsdel som blir en förebild för hållbar stadsutveckling där mänskliga behov varit utgångspunkten. Nu säljstartar Lyckos den tredje etappen av sina populära radhus.

Kävlinge växer som betydelsefull bostadsort centralt i Skåne, både med tanke på det perfekta pendlingsavståndet till exempelvis Lund, Malmö, Helsingborg, men också med tanke på det enkla och bekväma vardagslivet som kan levas på orten.

- 3 200 kommuninvånare kommer att flytta till de ca 1 300 bostäderna som planeras och byggs i den nya stadsdelen. Kommunen bidrar med flera nybyggnadsprojekt, Vi bygger ett nytt medborgarhus som inrymmer både bibliotek och kommunhus, ett nytt badhus och drygt 200 hyresrätter genom KKB. Stationsstadens nya förskola är klar och i drift sen flera år tillbaka, säger Pia Almström, kommunstyrelsens ordförande.

Flera kommersiella verksamheter etablerar sig också i Stationsstaden, som bioteknikföretaget Genovis från Lund, en ny biltvätt, en padelhall, en snabbmatsrestaurang och Kävlinge Zoo med en veterinärbutik. Sen tidigare finns en matvarubutik, en polisstation och ett vårdboende på plats.

Stationsstaden lockar barnfamiljer

- Här i Kävlinge är det bekvämt att leva, säger Anders Larsson, vd på Lyckos. Du lever tryggt och lugnt, med en stadspark och gott om grönytor för både barn och vuxna. Samtidigt kan du enkelt göra dina ärenden i Stationsstaden och i centrum på bara några minuter. Här finns tillgång till det mesta man behöver i sin vardag. Utöver det får man en smidig arbetspendling med pågatågstationen bredvid. Till Lund tar det till exempel bara tio minuter.

Lyckos säljstartar den tredje etappen med 12 radhus i Stationsstaden 1 juli. De byggs i två plan och får fasader av skiffer. De är 118 kvadratmeter stora och kunderna kan välja mellan tre och fyra sovrum i ovanvåningen. Tidigare har företaget utvecklat 47 radhus i Stationsstaden där kunderna nu flyttar in successivt.

- De nya bostäderna har trädgårdar i fint västerläge mot befintlig bebyggelse. Dessutom har intresset för nybyggda bostäder ökat kraftigt under det senaste året, så det finns en del intressenter redan nu, säger Anders Larsson, vd på Lyckos.