Lyckos radhus förses med tegel-, skiffer eller träfasader.

Sunt inomhusklimat och energieffektivitet toppar i undersökning om nya bostäder

Lyckos har genomfört en undersökning tillsammans med Hemnet som visar att bostadssökande vill ha energieffektiva bostäder med låga driftskostnader och ett sunt inomhusklimat.

I undersökningen fick respondenterna fritt associera till begreppet hållbarhet i relation till en ny bostad. 30 % nämner miljövänliga kvalitetsmaterial, 15 % det geografiska läget och 14 % energieffektivitet och energisnålhet. När de sedan får specificera vilka faktorer som påverkar deras köpbeslut mest, anger hela 88 %, d v s nästan nio av tio att det som är avgörande eller har ganska stor påverkan för köpbeslutet är effektiv och energisnål uppvärmning som ger låga driftskostnader.

- Resultatet pekar i riktningen att boendekostnaden har stor betydelse för de allra flesta som söker ny bostad. Om det går att minska kostnaderna kan troligen fler välja en nybyggnad bostad, säger Anders Larsson, vd på Lyckos. Med genomarbetade planlösningar och miljömärkningen Svanen kan vi erbjuda yteffektiva, hållbara bostäder till rimliga boendekostnader.

Intresset för en sund och hälsosam inomhusmiljö är också väldigt högt. 89 % rankar en hälsosam inomhusmiljö som avgörande alternativt med ganska stor påverkan på köpbeslutet. För mer än åtta av tio, 83 %, är det viktigt att bostaden lever upp till de egna värderingarna om kvalitet och hållbarhet – det har avgörande eller ganska stor påverkan på köpbeslutet.

- Allt fler som planerar att köpa en ny bostad värderar hållbara materialval och säkerställda metoder som ger en god inomhusmiljö, det vill säga ett friskt hus, säger Anders Larsson. Vi har tidigare förvånats över att många inte verkar ha funderat på vad som finns i väggen intill sina sovande barn, en plats där barnen kanske sover under sina första 18 år i livet. Nu upplever vi att miljömedvetenheten hos kunderna har ökat, och det kommer att leda till ännu fler miljömärkta bostäder i framtiden.

Om Lyckos undersökning på Hemnet

Respondenterna i undersökningen representerar ett tvärsnitt av bostadssökarna i Sverige, med en jämn fördelning mellan stad och landsbygd, olika åldrar och kön. Undersökningen på Hemnet genomfördes på uppdrag av Lyckos under 2020. Se bilaga för mer fakta om undersökningen.