CATO LEIN @Lydmar Hotel

CATO LEIN @Lydmar Hotel

'WIDELY CLOSE'

Utställning 18 Januari 2024 - 14 April 2024

Jag lever med min kamera och har gjort det de senaste 45 åren. Det är fortfarande lika självklart och naturligt att ha den med, jag vet aldrig vem jag träffar på eller vilken situation jag hamnar i. Utan kamera känner jag mig naken. Mitt förhållningsätt till kameran har dock förändrats med åren.

Från att varit en väldigt sökande fotograf, utan att veta vad jag vill, kan jag idag luta mig mot min erfarenhet och kunskap som vuxit med åren. Komposition, form och rörelse finns i ryggmärgen. Det handlar om att befinna sig exakt i nuet, gärna ett litet steg före. Att se ett handlingsförlopp och befinna mig i samma energi som motivet.

Det finns en fysisk känsla som jag endast kan komma åt i det analoga fotografiet. Jag tar bilden, agiterar filmen i rätt temperatur, bearbeta bilden och printar. Att låta processen ta sin tid och möta det oväntade. Resultat blir påtagligt och synligt; mjukt, hårt, kornigt och stökigt. Genom att inte ha full kontroll får jag en kick av att arbeta i en oförutsedd process. Resultatet blir nästan alltid vad jag vill ha.

Efter alla mina resor, road trips, personliga möten och projekt har jag ett enormt material. Under pandemin och reseförbuden fick jag möjligheten att katalogisera och sortera. Mina internationella nätverk och kollegor väldigt viktiga, de ger mig perspektiv. Jag ser fram mot arbete med kommande böcker, utställningar och nya projekt.

Cato Lein December 2023

Lydmar Hotel har det stora nöjet att välkomna er till en utställning tillsammans med fotografen Cato Lein. Sedan mitten av 90-talet har Cato Lein arbetat professionellt som frilansande fotograf. Han har under åren etablerat ett namn genom bland annat nationella- och internationella författarporträtt. Parallellt med frilansuppdrag arbetar Cato ständigt med egna projekt som sammanställts och presenterats i böcker och utställningar. Projekten är ofta fleråriga, då Cato tycker om att låta dem ta form och utvecklas under längre tidsperioder.

"Vi är väldigt glada över att få ställa ut Catos verk på Lydmar. Det finns en otrolig närhet och skärpa i hans svartvita porträtt som tilltalar mig, vilket ska bli roligt att få dela med våra gäster - Maria Maruska, VD Lydmar Hotel.

Kurerad av Robert Eliasson & Serkan Gunes