Mattias Edwall

MATTIAS EDWALL @Lydmar Hotel

ALLAN 86-96

"Nu är jag lika gammal som min farsgubbe, skådespelaren Allan Edwall, var då han startade sin teater på Brunnsgatan 4. Många av de här bilderna är tagna där och för olika uppsättningar han gjorde. När han gick bort 1997 samlade jag ihop dem och gjorde året efter en utställning i hans hemby Hissmofors. Det blev fint. Krokoms kommun köpte hela utställningen som sen dess har vandrat runt på sjukhus, ålderdomshem och hittat till en massa ställen som jag inte har en aning om. Precis som Allan själv gjorde i livet och skapandet. Nu, knappt 25 år senare så har jag väl förträngt och bearbetat sorgen och materialet har länge legat längst in i mitt arkiv.

Jag kom åter att tänka på bilderna av pappa när min mamma sedan blev sjuk. Härom året va en gallerist på besök i mitt arkiv inför en utställning med bland annat bilder av Cirkus Cirkör och en specialedition av Roxettes Joyridesession. Han fick syn på Allanbilderna och ville att jag skulle ta med dem också. Funderade en stund och kom fram till att det skulle bli för rörigt men att jag gärna skulle vilja visa dem igen. Som en liten skärva av min egen värld. En pusselbit bland många som handlar om familj, åldrande och den där tanken på att livet inte är oändligt."

- Mattias Edwall september 2020

Mattias Edwall, född 1958, är en svensk fotograf och regissör. Som son till skådespelaren Allan Edwall och författaren Britt Edwall kom han i kontakt med filmvärlden tidigt i livet. Han påbörjade sin karriär som modefotograf i New York bland annat som assistent till Annie Leibovitz och Patrick Demarchelier. och fick under sin tid där möjligheten att utveckla sin personliga form av uttryck. Edwall återvände till Sverige 1986 och producerade även en mängd reklamfilmer och musikvideor under det följande decenniet.

10 September 2020 - 11 Januari 2021

LYDMAR HOTEL I SAMARBETE MED ROBERT ELIASSON

robert.eliasson@me.com

Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen 2, 111 48, Stockholm. +46 (0) 8 22 31 60

Regioner

Lydmar Hotel har sedan öppningen år 2008 kännetecknats för en sober, lyxig och avslappnad hemmakänsla som med tiden blivit Lydmar Hotels signum. Hotellet erbjuder 46 unikt inredda rum, en restaurang & bar samt en terrass och populär musikscen med Stockholms bästa utsikt under sommarmånaderna. Lydmar är ett helägt dotterbolag till Grand Group men drivs under det egna varumärket Lydmar Hotel AB. Lydmar är medlem i Small Luxury Hotels of The World.

Cecilia Björklund

Presskontakt Sales & Marketing Manager