Salta, Argentina

'VÄGEN TILL ATACAMA'
Utställning 21 September 2023 - 7 Januari 2024

Buenos Aires september 1989

"24 år och ensam i en främmande stad, på en främmande kontinent med alla möjligheter öppna för mig. Stark, känslig och full av motsägelser - kände mig självständig samtidigt som jag längtade efter samhörighet.

I början var min bas ett litet skithotell på Ave de Mayo‚ ett stenkast från Presidentpalatset. Det var billigt och spartanskt. Rummet på tredje våningen luktade damm och malkulor. På sängbordet låg en vältummad bibel och ett bokmärke av en ängel. Hotellet blev min trygghet när jag försökte något jag aldrig tidigare gjort – utforska mig själv som människa och fotograf.

Redan den andra kvällen var det en stor demonstration vid obelisken runt hörnet från mitt hotell. Talkörerna ekade i takt till gigantiska bastrummors dån. Jag gick nyfiket dit och började fotografera spontant. Först från ytterkanterna, jag drogs sedan gradvis in mot mitten och den innersta kärnan där det var liv, rörelse och trängsel. Slagorden ekade med kraft, fulladdade av känslor.

Plötsligt tog en främling tag i kameran för att rycka den ifrån mig, jag höll emot och mötte hans blick under några ögonblick. Till slut släppte han och drog sig sakta tillbaka för att försvinna in i folkmassan. Det var första rånförsöket jag upplevde men inte det sista. Både på gatan och hemma hos människor där jag minst förväntade mig det försökte folk befria mig från mina ägodelar. Jag kände mig oftast trygg under min resa, trots att jag reste ensam i olika slags miljöer.

Efter att ha varit borta i 15 månader istället för de planerade 4 veckorna, liftade jag och åkte buss 170 mil norrut från Santiago de Chile mot den bolivianska gränsen. På en spikrak väg i Atacamaöknen, en av världens torraste platser, stod jag och blickade mot oändligheten. En röst inom mig sa: ”Allting som du gör här kan du lika gärna göra hemma.” Sista bilden var tagen och min resa var färdig. Jag återvände till Santiago, bokade en flygbiljett hem för att aldrig återvända till denna magiska och mytomspunna kontinent annat än i mina tankar.

De här fotona är aldrig tidigare visade, negativen åkte ner i en kartong och har flyttat runt med mig under alla år. Jag vet att jag är duktig på svartvit fotografering men under pandemin upptäckte jag vilken styrka mina färgbilder har"

- Urban Jörén

Lydmar Hotel har det stora nöjet att välkomna er till en utställning tillsammans med den svenska fotografen Urban Jörén. Under de senaste 30 åren har Urban arbetat med resefotografering, företagsverk, konstprojekt och stilleben i studio. I ett 15-tal separatutställningar och flertalet grupputställningar har Urban tidigare ställts ut i Los Angeles, New York, Boston, Sao Paolo, Porto Alegre, Stockholm, Göteborg och Halmstad.

"Jag har känt Urban sedan lång tid tillbaka och alltid varit imponerad över hans starka svartvita personporträtt, därför är det extra roligt att få visa upp en annan sida av hans fotograferande som är minst lika starkt" - Maria Maruska, VD Lydmar Hotel.

Kurerad av Robert Eliasson

Lydmar Hotel, Södra Blasieholmshamnen 2, Stockholm.