Lystra Personlig Assistans utser ny VD

Göran Fredriksson, 62, blir assistansföretaget Lystra Personlig Assistans nya VD. Göran efterträder Björn Modén som lett företaget sedan starten 2012. Göran Fredriksson tillträder sin nya tjänst den 1 januari 2016.

– Lystra har sedan starten upplevt en snabb tillväxt. Vi har en stark kultur i bolaget och förutsättningarna för fortsatt expansion är goda. Jag är mycket glad att kunna välkomna Göran till Lystra. Han är en långvägare inom vård- och omsorgsområdet och en av LSS-reformens verkliga fanbärare, säger Mathias Blomberg, styrelseordförande i Lystra Personlig Assistans.

Göran Fredriksson har en lång karriär inom vård- och omsorgsområdet, där han bland annat varit VD och därefter styrelseordförande för omsorgsbolaget Frösunda. Han har även varit ordförande för arbetsgivarorganisationen Vårdföretagarna.

– Lystra startade i en period när Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) var starkt ifrågasatt. Lystras verksamhetsidé då bestod i att försvara reformen i ord och handling. Jag ser fram emot att fortsätt att verka i samma raka och ansvarstagande anda, säger tillträdande VD Göran Fredriksson.

Lystra är idag en av Sveriges största assistanssamordnare med cirka 700 anställda. Från att ha varit en lokal aktör i norra Sverige, har företaget nu siktet inställt på att bli en assistanssamordnare för hela landet.

– Det har varit en fantastisk resa. Lystras kompetenta och engagerade medarbetare har på rekordtid placerat bolaget på kartan som en ledande assistansanordnare. Jag har genom hela den här resan imponerats av såväl kompetensen som engagemanget som ryms i det här företaget, säger Lystras avgående VD, Björn Modén.

Björn Modén kommer i samband med VD-skiftet att ta plats i Lystra Personlig Assistans styrelse.

– Jag vill tacka Björn för hans insats. Han har med sitt starka ledarskap lett företaget efter den tidplan vi satt upp för etableringen. Han har stått för ett värderingsstyrt ledarskap som jag tror är avgörande för att bygga en trovärdig assistansverksamhet, säger styrelsens ordförande Mathias Blomberg.

För mer information, kontakta:

Mathias Blomberg, styrelseordförande,
+46-702249632 mathias.blomberg@igne.se

Björn Modén, vd Lystra Personlig Assistans AB,
+46 720506871,
bjorn.moden@lystraassistans.se

Göran Fredriksson, tillträdande vd,
+46-720609190
b.goran.fredriksson@telia.com

Lystra personlig Assistans AB är en av Sveriges ledande assistanssamordnare med utbud av tjänster inom assistans med tillgång till Sveriges ledande advokater i samarbete med IGNE Advokatbyrå. Lystra Personlig Assistans AB startade i april 2013 och finns representerade med för närvarande 10 lokalkontor runt om i hela Sverige med omkring 700 anställda.