Möller & Partners vinner markanvisningstävling i Järfälla

Möller & Partners har vunnit sin andra markanvisningstävling i Järfälla kommun. Anbudet lämnades in i november 2018 och avser utveckling av området Tallbohov, strax söder om Jakobsberg.

Markanvisningen avser 10 850 kvm BTA fördelat på tre delområden med varierande bebyggelse bestående av flerbostadshus och rad-/kedjehus. M&P avser att etappvis utveckla ca 200 enheter i såväl bostadsrätt-, hyresrätt- som äganderättsform. Det inlämnade bidraget godkändes av kommunstyrelsen måndagen 28 januari 2019.

Markanvisningen utlystes av kommunen med högt ställda krav på utformning av bebyggelsen med förväntningar om en stor variation och uppbrutenhet mot närliggande bebyggelse. Vidare var aspekter som social hållbarhet, grönska samt genomförbarhet varit av stor betydelse vid bedömning av inlämnade bidrag.

Projektet har fått namnet Folium, ”löv” på latin, då konceptet för såväl området som husen har hämtat sin inspiration från löven och trädets egenskaper och form. Husen kommer huvudsakligen uppföras med träfasad med de nedersta våningarna i naturtegel. Taken på flerbostadshusen förses delvis med sedum. Trä som fasadmaterial har valts för att skapa en varm och naturlig känsla som smälter samman med omkringliggande vegetation samtidigt som trä har en mindre klimatpåverkan jämfört med andra fasadmaterial.

Möller & Partners inlämnade bidraget tillsammans med den sedan tidigare samarbetspartnern Defigo. Krook & Tjäder har svarat för arkitektur och gestaltning.

• Bygg, fastighet

Engelbrekt Bostadsutveckling:

Engelbrekt Bostadsutveckling grundades 2017 och är en del av Möller & Partners-gruppen med fokus på bostadsutveckling. Bolaget fokuserar främst på projekt i Sveriges stor- och regionstäder och på utveckling av bostäder med hög arkitektonisk standard, miljöprofil, hållbarhet och trygghet. En stor andel av pågående projekt har hittills förvärvats av kommuner efter vinst i markanvisningstävlingar.

För mer information se länk till respektive bolags hemsida under länkar.