​M och ACNE visar en värld utan bil i ny varumärkeskampanj

I sin senaste kampanj vill M | Volvo Car Mobility få människor att omvärdera sin inställning till bilägande, och visar det drömska, sci-fi inspirerade resultatet av att fler människor delar på färre bilar. Kampanjen är skapad tillsammans med ACNE och samlas under budskapet “Ett nytt sätt att ha bil”.

Volvo Car Mobilitys delningstjänst M erbjuder privatpersoner snabb och smidig tillgång till bil, direkt i appen, utan att behöva äga den. M har sedan lanseringen 2019 haft en stark tillväxt av nya användare och finns i dag i de flesta av Sveriges största städer.

– Det ligger i M:s DNA att förenkla och förbättra vardagen för stadsbor genom att utnyttja kraften i delningsekonomin. När fler människor kör färre bilar skapas mer utrymme för människor att kunna röra sig fritt och på ett mer hållbart sätt. Med den här kampanjen vill vi inspirera ännu fler till att bryta rutinen av ett traditionellt bilägande, säger Anders Erlandsson, Chief Marketing Officer på M.

Varumärkeskampanjen är framtagen i nära samarbete med ACNE och en av ACNEs främsta regissörer Tomas Skoging. Idén bygger på insikten att varje bil delad från M får bort åtta privatägda bilar från stadens gator* och hämtar inspiration från klassisk science fiction där bil efter bil försvinner in i horisonten.

– Vi ville göra en film som tilltalar både bilägare och bilhatare. Ibland behöver man bil, så är det bara, men om fler använder M så blir resultatet mindre bilar som står och skräpar. Vi ville dramatisera frihetskänslan av att inte äga en bil, när man slipper tyngden av alla praktiska problem som det innebär. Och vem vill inte se bilar som flyger? säger David Aronson, copywriter på ACNE.

Kampanjen är M:s största varumärkessatsning sedan lanseringen och kommer gå som TVC samt i digitala kanaler från och har premiär i 60 sekunders version på TV4 lördag 19 december.

Se reklamen här: https://www.youtube.com/watch?v=uYpnT6Q6EOA&feature=youtu.be

*Källa: Sustainability Impact of Car Sharing 2020