​Snabbväxaren Steamery väljer bildelning med M

Snabbväxande klädvårdsföretaget Steamery har tecknat avtal med M, en nylanserad tjänst för smart bildelning från Volvo Car Mobility. Steamery väljer nu att ansluta sig till M, ett smidigare och mer resurssnålt sätt att använda bilen än det traditionella; att leasa eller att investera i en egen bilflotta för sina medarbetare. I samband med jul kommer Steamery dessutom att använda M för att köra ut leveranser i Stockholm och därmed skapa en mer personlig kundupplevelse.

Steamery har haft stor framgång med sina klädvårdsprodukter. Ambitionen är att bidra till mindre “slit-och-släng” inom mode och istället uppmuntra till “slow fashion” med produkter som kombinerar högteknologi och skandinavisk design. Idén har fallit väl ut och företagets tillväxt har nära trefaldigats årligen. Målsättningen att bidra till ett bättre utnyttjande av resurser går igen när Steamery väljer bildelning genom M för sina medarbetare istället för att leasa eller investera i egna bilar.

En bil står i genomsnitt stilla 95 procent av tiden men med bildelning utnyttjas varje bil bättre och internationella studier* visar att en delad bil kan ersätta mellan 10-13 privatägda bilar. M ger ett mer flexibelt, hållbart och innovativt bilanvändande utöver de ekonomiska fördelarna med tjänsten, där kostnaderna enbart står i relation till användningen.

– Vi är väldigt tilltalade av vetskapen att vi delar bilen med andra och därmed förbättrar livskvalitén i våra städer. Ett mer hållbart bilanvändande i kombination med den flexibilitet som M ger har varit helt avgörande för oss. Det är smart, smidigt och dessutom snyggt – en upplevelse som gör det mer lustfyllt att köra när man väljer att göra det”, säger Petra Ringström, VD på Steamery.

För M är det viktigt att företag ska se bildelningstjänsten som en plattform för att åstadkomma mer. Steamery kommer initialt att använda M vardagarna före julafton då man personligen kommer att köra ut alla leveranser i Stockholmsområdet, något man såg som en spännande möjlighet att skapa en mer personlig kundupplevelse i juletid.

– Det är intressant att se hur vi nu attraherar en ny typ av företagskund som ser M som en möjlighet att förverkliga nya idéer och som förstärker deras egen verksamhet. Samtidigt är vi bara i början av denna omställning som på sikt kan minska antalet bilar i våra städer väsentligt. Bilcentrerade städer är redan nu ett omodernt ideal. Vi ser på våra kundrelationer som ett partnerskap för en större uppgift”, säger Bodil Eriksson, VD på Volvo Car Mobility.

Detta avtal är ett av hundratals företagsavtal som M ingått sedan lanseringen i september. Gemensamt för dem är att man uppskattar den höga kvaliteten på digital tillgänglighet och kundservice kombinerat med det hållbarhetslöfte som smart bildelning bidrar till att infria i stadsmiljö.

*ING International Survey; “The state of car sharing in Europe, 2018

För mer information, kontakta:
Kristin Andersson, Kommunikationschef, Volvo Car Mobility
Mobil: 070-585 78 18, mail: press@m.co

• steamery
  • mobilitetstjänst
  • mobility
  • mobilitet
  • smart bildelning
  • volvo car mobility
  • m volvo car mobility

Om M | Volvo Car Mobility
Volvo Car Mobility erbjuder M, en smart mobilitetstjänst som ger privatpersoner och företag i storstäder snabb och smidig tillgång till bil, utan att behöva äga en. Genom att nyttja kraften i delningsekonomin bidrar M till en mer hållbar stadsmiljö där fler människor kan köra färre bilar, utan att ge avkall på rörlighet och med ökad livskvalitet.

M | Volvo Car Mobility är ett helägt, fristående dotterbolag till Volvo Car Group och en strategisk investering för att möta framtidens kundpreferenser. Volvo Car Mobility har 150 anställda, utvecklingsbolaget ligger i Stockholm och lokalkontor finns i Göteborg och Malmö. Ladda ner M-appen på App Store och Google Play. Läs mer på m.co

Om Steamery
Steamery Stockholm startades 2014 av Martin Lingner, Frej Lewenhaupt och Petra Ringström. Under 2018 sålde bolaget mer än 60 000 steamers och på fem år har de blivit det ledande varumärket inom klädvård. Steamerys mission är att göra det roligt, enklare och mer tillgängligt att ta bättre hand om sina kläder. Deras återförsäljare är några av världens mest prestigefyllda mode och designbutiker såsom Mr. Porter, Selfridges och MoMa. Steamery har uppmärksammats av internationell media såsom Vogue, Financial Times, Esquire, The Telegraph, GQ, Harper’s Bazaar och Deezen. Oprah Winfrey listade Steamery på hennes favoritlista 2019