Nu släpper Gastro kokboken som ger både smaklökar och kockar glädjefnatt!

Kokboken med gourmetmat för både små och stora kockar.
Kokboken som både kommer förbättra middagarna och samvaron i var familj.

Välkommen till Gastro på releaseparty den 13 oktober mellan 12 och 14 och hämta ditt recensionsexemplar. Vi bjuder på smakprov ur boken. Bokstavligt talat. Din inträdesbiljett är en ros!
OSA före den 11 oktober till info@gastro.nu
Restaurang Gastro, Södra Storgatan 11–13, 252 23 Helsingborg, tel 042-24 34 70

Restaurang Gastros matlagningskurser för barn är fulltecknade varje termin. När de nu väljer att dela med sig av skratten, kunskapen och recepten i form av en bok är varje sida viktig.

– Vi valde att göra en bok för att visa att vi tar barnens intresse för matlagning på allvar. Vi vill ge dem redskap i form av bra recept och tron på sig själva, säger källarmästare Per Dahlberg.

När Ingrid Münch, som står bakom kokboken, och fotografen Fredrik Segerfalk, klev in i köket på Gastro den första fotodagen var det inte annat än att de var lite nervösa. Det här kan gå åt pipan. 15 barn i ett restaurangkök. Brännskador, gråt och tandagnisslan. Vidbränd sås, rinnande glass och glas i kras.
En timme senare hade värmen från stekbordet, ångan från kastrullerna och barnens glittrande ögon svept bort varje uns av skepsis. Köket fylldes av små, proffsiga kockar med en entusiasm och koncentration man får leta efter.
Gourmeter på en meter som står i kö med potatisskalaren för att börja förvandlingen av en säck potatis till potatispuré. Små fingrar som tålmodigt klär av fem kilo räkor. Pyttesmå pannor i veck för att se till att glassmeten håller exakt rätt temperatur när den tas från spisen. Och senare på dagen visar köksmästaren Kalle Bengtsson pedagogiskt hur man gör konst av potatispuré. Kring glassmaskinen samlas sedan en parad av teskedar när den färdiga vaniljglassen väller ut i stora tråg. Här skall det avsmakas! Matlagningskurserna för barn i restaurangköket är i högsta grad på riktigt.
Vid lunchtid dag två har dessa fantastiska ungar kreerat och serverat en trerätters gourmetmåltid för femtio personer (föräldrar och syskon) och det är hjärtevärmande att se deras ansikten stråla av stolthet. Ju yngre kockar, desto roligare soppa.

– Vi har kört de här kurserna i sju år nu, och intresset blir bara större. Barnen får laga lättlagad mat som de kan klara av hemma, men också svårare rätter som vårrullar, cannelloni och sufflé, säger Per Dahlberg.

Efter fem fotodagar med fotografens linser i grytorna hade vi ett bildmaterial som var enormt. Till slut blev det över 100 inspirerande bilder som visar hur man gör i köket och hur de färdiglagade rätterna kan presenteras på tallriken, så att även ögat får sitt. Boken innehåller, förutom sju hela menyer, även en kockskola (visste du vad det innebär att plocka kryddörter?) och många råd för hur små och stora kockar kan lyckas i köket.

– Jag tycker det är viktigt med bra redskap. Det är praktiskt med en digital våg och en bra kniv är ett måste. Sedan tycker jag man skall använda smör, standardmjölk och grädde, precis som i restaurangköket, för smakens skull. Ät i stället mindre mellan måltiderna och byt ut fredagschipsen, säger Kalle Bengtsson, köksmästare på Gastro.

Per Dahlberg, källarmästare på Gastro, brinner för god och näringsrik mat av närproducerade råvaror. Med kortare väg till bordet blir alla glada; bonden, grönsaksodlaren och familjen.
Så stäng av teven, knäpp av datorn och umgås kring spisen – och ät sedan både länge och väl. På så vis lär vi oss att varva ner, samtidigt som vi får möjlighet att prata med barnen om hälsa, miljö och smak.

”Jag vill visa att gourmetmat är något barn kan vara med och laga och till stora delar klara av på egen hand. Uppmuntra dem att använda fantasin i köket, våga prova nya smaker och experimentera! Umgås kring maten! Matlagning handlar minst lika mycket om samvaro och utbyte som smak.”
Per Dahlberg

Gastros kök – gourmetmat för unga kockar
64 sidor
118 färgbilder
Linnetrådsinbunden
Kommer i presentlåda
Ca-pris 250 kr

Per Dahlberg har drivit restaurang Gastro www.gastro.nu i Helsingborg sedan 1998. Gastro innehar svensk mästarklass i White Guide 2007 och har utnämnts till Guldkrog av Sveriges Bästa Bord. Gastro ligger även bland topplaceringarna på Dagens Industris kroglista, di.se/krogtoppen. Per Dahlberg och restaurang Gastro har tilldelats den prestigefyllda utmärkelsen Guldmedalj av Gastronomiska Akademien för utomordentliga insatser för svensk matkultur.
Per Dahlberg driver också bistron Dahlberg i Hotell Helsingborgs lokaler. På sommarhalvåret även trädgårdscafét i Fredriksdal museer och trädgårdar: www.fredriksdal.se

münchmedia ab skapar skräddarsydda kokböcker på olika teman. Beställ Årets Företagsjulklapp nu. Med din logotype och valfri bild på presentlådan blir den en unik och personlig gåva som ger glädje i många år.
”Med en kokbok tar du köksvägen till läsarens hjärta.”

För mer information kontakta Ingrid Münch: ingrid@munchmedia.se, telefon 070-938 55 53,

münchmedia ab, Adelgatan 5, 6 tr, 211 22 Malmö, www.munchmedia.se

• familjekokbok