Efterfrågan på hyrbilar hög inför sommaren 2023

Efterfrågan på hyrbilar hög inför sommaren 2023

Stor ökning jämfört med förra året
På MABI märker vi av en stor efterfrågan på hyrbilar inför sommaren, särskilt i populära semesterorter och flygplatser runtom i Sverige samt i våra storstäder. Det kan vara svårt att få tag på den hyrbil man önskar om man väntar för länge, därför rekommenderar vi alla att boka sin bil i god tid för att slippa bli utan. Vi vill att våra kunder ska kunna njuta av sommaren utan oro och stress, och vi vet att en säker bil är en viktig faktor för en lyckad semester oavsett om det handlar om kortare eller längre resor.

Inför sommaren har våra kunder bokat i större utsträckning än samma tid förra året. Hos oss är ökningen för bokade hyror under juni, juli och augusti nära 20% för hela landet och om vi tittar enbart på våra Stockholmsstationer är ökningen så stor som 45% jämfört med samma tidpunkt förra året.

Sverigeturism en av orsakerna
Hela hyrbilsbranschen märker av ökningen och den är större än någonsin, detta trots att många fått det tufft ekonomiskt. En av anledningarna är att allt fler väljer att göra sig av med den egna bilen för att dra ner på kostnaderna, många väljer även att avstå från utlandsresan till förmån för semester i Sverige, samt att vi har en stor del utländska turister som besöker oss till följd av den svaga kronan.

Avbokning utan kostnad
Det finns fortfarande bilar tillgängliga på MABI-stationerna i hela landet. Vissa perioder av sommaren kan det vara svårare än andra i olika regioner, men vi gör allt vi kan för att alla får just den typ av bil man vill ha.

MABI Hyrbilar erbjuder ett brett urval av fordon i olika prisklasser och bilmodeller, från små stadsbilar till stora familjebilar för semesterutflykter, transportbilar och minibussar. Kunderna kan boka sin bil enkelt online på mabi.se och har möjlighet att ändra eller avboka sin hyrbil utan kostnad fram till 24 timmar innan hyresperiodens start.

För mer information om hyrbilar till sommaren från MABI och bokningar, besök mabi.se eller ring vår centralbokning på 0774-43 44 44.

Författaren genererade texten delvis med AI och har reviderat och redigerat innehållet.

Annacarin Suokas

Hyrbilar som passar dig

MABI Sverige AB ingår i Hedin Mobility Group och är ett av Sveriges största enskilda biluthyrningsföretag. Sedan starten i Stockholm 1989 har företaget vuxit konstant och finns representerad på 150 platser med 4000 bilar över hela landet.

MABI HYRBILAR