Bokslutskommuniké 2011 Mabi Rent AB (publ.)

• Nettoomsättning under 2011 för Mabi Rent AB var 151 802 TKR (120 168), en ökning med 26% jämfört med 2010. Resultat efter finansiella poster var 6 344 TKR (6 149).

• Vinst per aktie efter skatt var för perioden 0,76 KR (0,65).

• Nettoomsättning under fjärde kvartalet 2011 var 43 150 TKR (37 195), en ökning med 16%.
Resultat efter finansiella poster var 1 930 TKR (2 199).

• Vinst per aktie efter skatt var för perioden 0,21 KR (0,24).

• Vid periodens slut förfogade Mabi över 2 311 bilar och hade 113 uthyrningsställen varav 104 stycken som är bemannade under kontorstid.

• Bolagets styrelse har beslutat att föreslå en utdelning på 35 öre per aktie vilket motsvarar en direktavkastning på cirka 5%.

Viktiga händelser under året:
• Mabi har under året öppnat 13 nya uthyrningsställen. Bland dessa finns Mekonomens anläggningar på Gärdet i Stockholm och i Täby, samt i Bavarias anläggningar för BMW och Mini i Solna och Tyresö.

• Mabi har tecknat ramavtal med 7 kommuner och landsting som innebär att Mabi blir förstahandsval som leverantör av hyrbilar.

• Mabi har tecknat nytt hyrbilsavtal avseende både försäkringstagare och anställda i alla Länsförsäkringars länsbolag.

Viktiga händelser efter årets slut:
• Mabi har slutfört ett samarbetsavtal med Opel Sverige som bland annat innebär att man från årsskiftet bildat ett gemensamägt bolag för försäljning och service av Opels person- och transportbilar i Sollentuna/Akalla.

Året i korthet
Mabi har kommunicerat målet att öka omsättningen under 2011 med 30% jämfört med 2010 med bibehållet resultat. Det är därför med tillfredsställelse som styrelsen kan notera att målen i det närmaste har uppfyllts. Bolaget har under året gjort omfattande satsningar för att etablera sig på nya orter – enbart igångsättningskostnaderna för bolagets nya stationer under året uppgår till närmare tre miljoner kronor – vilket gör att förhoppningarna om fortsatt tillväxt kommer att vara stora.

Mabi har idag en marknadsandel på drygt 7% av hyrbilsmarknaden. Målet för de närmaste åren är att öka denna andel genom ytterligare förtätning av stationsnätet. Styrelsen är övertygad om att kostnaderna för den ökade satsningen på att ta marknadsandelar kommer att ge mycket god avkastning på lite längre sikt. Därför prioriteras en ökad marknadsandel framför ett förbättrat resultat även under 2012.

Moderbolaget Mabi Rent AB har i början av 2012 också slutfört ett långsiktigt samarbetsavtal med Opel Sverige med retroaktiv verkan från årsskiftet. Förutom samarbete inom uthyrningsverksamheten så har bolagen startat ett gemensamägt bolag för försäljning och service av Opels person- och transportbilar i Sollentuna under namnet ExpoAutos AB. Detta är en långsiktig satsning där styrelsen, med Opels starka engagemang för att etablera en stark återförsäljare i Stockholm, förväntar sig att satsningen skall bli mycket lyckosam.

ExpoAutos AB ägs till 85% av Mabi Rent AB och till resterande 15% av Opel Sverige AB. Verksamheten i Mabi Hyrbilar drivs även fortsättningsvis helt fristående från ägarkopplingar till några leverantörer. Det är viktigt för Mabi Hyrbilar att kunna erbjuda ett brett och attraktivt utbud av vanliga och ovanliga hyrbilar.

Sammanfattningsvis vill styrelsen fastslå att man ser en fortsatt stor potential i hyrbilsverksamheten och förväntar sig en ökning av marknadsandelarna under en lång tid framöver. Även försäljning och service av bilar kommer på sikt att ge ett bra tillskott till koncernens vinst. Därför förväntas den långsiktige aktieägaren kunna se fram emot en stor värdetillväxt i bolaget under de närmaste åren.

Antalet aktier 2011-12-31 uppgick till 6 333 333 (6 333 333).
Kvotvärde per aktie 1 SEK (1 SEK).

Delårsrapporten har upprättats enligt årsredovisningslagens kapitel om delårsrapportering samt uttalanden och allmänna råd från Bokföringsnämnden. De redovisnings- och värderingsprinciper som tillämpats är desamma som användes i senaste årsredovisningen avseende 2010. Siffermaterialet har inte granskats av bolagets revisor.

Framtida rapporttillfällen
Mabi Rent AB lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

Årsredovisning 2011 2012-04-20
Årsstämma 2012, Stockholm 2012-05-22
Delårsrapport jan-mars 2012 2012-04-27

Bokslutskommunikéen hålls tillgänglig på www.mabi.se samt på Mabis huvudkontor på Sandhamnsgatan 63C, Stockholm.

Insynspersoners aktieinnehav
Tommy Smidestam – Ledamot 2.582.575 (2.714.102)
Svante Carlsson – Ordförande 810.816 (810.816)
André Schleeman – VD 349.866 (349.866)