MABI Mobility AB stärker sin position i Norden genom kommande förvärv av finska Scandia Rent

Pressmeddelande -

MABI Mobility AB, en del av Hedin Mobility Group, tar ett stort steg framåt i sin tillväxtstrategi och meddelar nu att man har kommit i mål med ett överlåtelseavtal för samtliga aktier i Scandia Rent. Genom detta kommande förvärv tar MABI Mobility över verksamheten av det framstående finska hyrbilsbolaget Scandia Rent.

Denna strategiska affär utökar både stationsnätet och affärsmöjligheterna för MABI som redan är en stor aktör inom hyrbilsbranschen i Sverige. Genom närvaro på den finska marknaden kommer MABI att kunna erbjuda sina kunder ännu större flexibilitet och tillgänglighet när det gäller hyrbilar och mobilitetstjänster i Norden. Förvärvet förväntas slutföras under Q2 2024.

Genom att kombinera MABIs resurser med Scandia Rents befintliga infrastruktur och lokalkännedom kommer kunderna att kunna dra nytta av en bredare flotta av fordon och en smidigare hyrbilsupplevelse.

Scandia Rent, med sin starka position på den finska hyrbilsmarknaden, blir nu en del av MABI och kommer att kunna utveckla sina tjänster och erbjuda bättre mobilitetslösningar. Förvärvet markerar en viktig milstolpe för MABI i dess vision att bli förstahandsvalet för medvetna kunder genom att erbjuda hållbara mobilitetslösningar. Genom förvärvet är intentionen att även stärka Hedin Automotive i Finland och utveckla gruppens totala kunderbjudande.

”Vi är mycket glada över förvärvet av Scandia Rent och möjligheten att expandera vår verksamhet till Finland”, säger André Schleemann, VD på MABI Mobility AB. ”Detta förvärv stärker vår position som en av de ledande aktörerna inom hyrbilsbranschen och ger oss möjlighet att erbjuda ännu bättre service och valmöjligheter till våra kunder.”

"Vi ser fram emot att bli en del av MABI och att kunna utveckla våra tjänster för att erbjuda ännu bättre mobilitetslösningar för våra kunder. Genom detta förvärv kommer vi kunna ta del av MABIs expertis för att fortsätta växa och expandera på den finska marknaden", säger Timo Raimovaara, VD på Scandia Rent.

Verksamheten kommer fortsätta genom det befintliga franchisenätverket vilket säkerställer en sömlös övergång och kontinuitet i kundservicen.

MABI Mobility AB ingår i Hedin Mobility Group och är ett av Sveriges största enskilda biluthyrningsföretag. Sedan starten i Stockholm 1989 har företaget vuxit konstant och finns representerade på 180 platser med 9 600 fordon i Sverige, Nederländerna, Belgien och Schweiz. Företaget strävar efter att erbjuda sina kunder en smidig och pålitlig hyresupplevelse till konkurrenskraftiga priser utan att tumma på kvalitet, säkerhet, service eller tillgänglighet.

Scandia Rent är ett finskt familjeföretag med uthyrning på över 100 platser runt om i Finland. Dess historia är rotad i 1940-talet, som det allra första uthyrningsföretaget i Finland. Med decennier av erfarenhet ges kunderna möjlighet att ta del av högklassig kundservice och ett brett utbud.

Hedin Mobility Group är en av de största bilhandlarna i Europa, med mer än 12 500 anställda och verksamhet i 13 länder. 2023 var omsättningen cirka 80 md SEK och koncernen sålde mer än 218 000 fordon. Hedin Mobility Group verkar inom tre huvudsakliga affärsområden: import, detaljhandel och att erbjuda mobilitetslösningar. Gruppen verkar som importör/återförsäljare av BYD, Dodge och RAM, Ford och Ford F-150, Hongqi, INEOS Grenadier, MG och Renault, Dacia och Alpine. Tack vare ett produktutbud på mer än 45 varumärken och ett europeiskt återförsäljarnätverk med cirka 330 egna återförsäljare erbjuder koncernen privat- och företagskunder ett fullserviceutbud av nya och begagnade bilar, kommersiella fordon och lastbilar.

Kategorier

MABI Sverige AB ingår i Hedin Mobility Group och är ett av Sveriges största enskilda biluthyrningsföretag. Sedan starten i Stockholm 1989 har vi vuxit konstant och idag bedriver vi biluthyrning på fler än 150 platser med 4000 bilar över hela landet. Vårt syfte är att förse marknaden med hyrbilar till konkurrenskraftiga priser utan att tumma på kvalitet, säkerhet, service eller tillgänglighet.

Våra affärsområden
MABI Hyrbilar – biluthyrning, MABI Mobility utvecklar nya lösningar för bilanvändning i en föränderlig värld, exempelvis bilpooler, MABI Truck Rental erbjuder tunga lastbilar och Flexilease som är ett separat varumärke för flexibel leasing till företag.