Mackmyras whisky på Systembolaget igen - Preludium:05

Nu presenterar vi Mackmyra Preludium:05 – smakrika småfat. Efter försäljningssuccéerna med Mackmyra Preludium under 2006 och 2007 kommer Systembolaget denna gång ha 11 096 flaskor Mackmyra Preludium:05 i sina butiker vid säljstarten lördag 1 september. Vid den senaste försäljningen i maj såldes 9 096 flaskor Preludium:04 slut på några minuter. Nu lanserar Mackmyra Svensk Whisky den femte buteljeringen i serien Mackmyra Preludium, Mackmyra Preludium:05. De tidigare upplagorna i serien har sålt slut på några minuter när de sålts på Systembolaget. Då har det funnits mellan 9096 och 4000 flaskor tillgängligt i butikerna. Systembolaget har denna gång valt att öka sitt inköp med drygt 20 % till 11 096 flaskor för att möta efterfrågan. Flaskorna kommer att finnas till försäljning med start på lördag 1 september i Systembolagets samtliga butiker. – Responsen från expertis och kunder är ett tydligt tecken på att vi är på rätt väg att skapa en högkvalitativ maltwhisky, säger Magnus Dandanell, vd och en av grundarna av Mackmyra Svensk Whisky AB. För första gången släpps Preludium på en lördag, tidigare har det skett på vardagar och då har köerna varit långa utanför många Systembolag. På många håll har personalen gått ut med kölappar vid åtta-tiden på morgonen, på andra ställen blev det rusning när portarna slogs upp. Hur många flaskor varje butik har fått den här gången kan man se på www.systembolaget.se. Bilder på köerna och personliga berättelser kan man läsa på Preludiumbloggen: preludium.blogg.se. Mackmyra Preludium:05 är den femte utgåvan i vår serie Mackmyra Preludium; en ung, begränsad upplaga från våra tidiga destilleringar. Detta är den första varianten med fat enbart från vårt nuvarande, fullskaliga destilleri (2002-). Smakbasen utgörs av svensk elegant maltwhisky med en avslutande lagring på små fat, byggda för hand. Doften har en rostad karaktär med vanilj, torkad frukt och honung. En lätt rökighet kan skönjas i bakgrunden. Smaken är kryddig med intensiv vaniljsötma från hårt kolade ekfat. I eftersmaken finns toner av ek och eldiga kryddor. Mer pressinformation, recensioner och bilder finns på www.mackmyra.se För mer information eller provsmakning kontakta: Lars Lindberger, 08-55 60 25 94 eller 070-364 40 54, lars@mackmyra.se PS Delårsrapport 2007 från Mackmyra Svensk Whisky AB finns tillgänglig på hemsidan. Mackmyra Svensk Whisky AB utvecklar, tillverkar och marknadsför Sveriges första maltwhisky. Vår vision är att vara det naturliga valet för nya whiskyupplevelser. Verksamheten bedrivs på natursköna Mackmyra Bruk i Gästrikland, mellan Gävle och Sandviken. Mackmyras destilleri är även ett uppskattat besöksmål och plats för events och företagsarrangemang.