Silvermedalj till Mackmyras Den Första Utgåvan

Den Första Utgåvan har belönats med Silver (Best in Class) i The International Wine & Spirit Competition 2008, en av världens största tävlingar i sitt slag.

Juryn som belönat Den Första Utgåvan med silvermedalj ger följande omdöme:

"Pale, greeny gold. Inviting nose with floral notes and quietly evolving malty tones with vanilla and spice. Soft yet firm across the palate with fine texture and malty, grainy crunch. Long, firm, floral finish. Delightful."

- Det här är återigen ett bevis på att vi som en ung whiskyproducent kan hålla en hög och jämn kvalitet på vår whisky. Det känns extra bra nu när det inte är en tillfällig buteljering som prisas, utan en whisky som kommer att finnas i större volymer under en längre tid, säger Magnus Dandanell, VD och en av grundarna till Mackmyra Svensk Whisky.

Den Första Utgåvan är den nya generationen svensk maltwhisky, tillverkad av lokala råvaror på Mackmyra destilleri i Gästrikland. Det är en whisky som följer succéerna med de tillfälliga buteljeringarna i Preludium-serien, den försmak som presenterades under 2006 och 2007.  Systembolaget har valt att sälja den i beställningssortimentet, beställningsnummer 89704.

International Wine & Spirit Competition grundades 1969 och är den äldsta och en av de främsta tävlingarna i sitt slag i världen. IWSC bedömer varje år över 5000 olika bidrag från över 50 länder och använder sig av ett välkontrollerat bedömningsarbete med blindtester och kemiska analyser. Läs mer på www.iwsc.net.

Fler recensioner av Den Första Utgåvan kan du hitta på vår hemsida. Där finns det även mer pressinformation och bilder: www.mackmyra.se.

För mer information kontakta:

Lars Lindberger, pressfrågor, 070-364 40 54, 08-55 60 25 94, lars@mackmyra.se

Magnus Dandanell, VD och grundare, 08-55 60 25 80, magnus@mackmyra.se

Mackmyra Svensk Whisky AB utvecklar, tillverkar och marknadsför Sveriges första maltwhisky. Vår vision är att vara det naturliga valet för nya whiskyupplevelser. Verksamheten bedrivs på natursköna Mackmyra Bruk i Gästrikland, mellan Gävle och Sandviken. Mackmyras destilleri är även ett uppskattat besöksmål och plats för events och företagsarrangemang.