WeSC-grundaren David Hedman till Mackmyra

Inför den planerade notering på Nasdaq OMX First North förstärker Mackmyra organisationen med WeSC-grundaren David Hedman och nya Whisky-CFO:n Ulf Söderlund.

Inför den planerade notering på Nasdaq OMX First North förstärker Mackmyra Svensk Whisky AB både styrelsen och den dagliga verksamheten med två personer.

Styrelsen kommer förstärkas med WeSC-grundaren David Hedman. Under 10 år var han en av de drivande krafterna till klädföretagets utveckling från idé till börsnoterat företag med verksamhet i 22 länder. David Hedman jobbar idag som investerare och managementkonsult med inriktning mot små- och medelstora tillväxtbolag samt internationaliseringsprocesser.

– Vi är väldigt glada att få in David i styrelsen. Med sin erfarenhet av att bygga upp ett internationellt erkänt varumärke kommer han kunna ge oss stor hjälp i vår strävan att placera Mackmyra på den internationella whiskykartan, säger Magnus Dandanell, vd och grundare av Mackmyra.

Även den dagliga verksamheten förstärks; den nya Whisky-CFO:n Ulf Söderlund börjar sitt arbete den 1 augusti. Ulf har en bakgrund som revisor vid Deloitte och därefter gedigen erfarenhet av finansiell styrning i rollen som CFO, främst inom internationell tillverkningsindustri. Ulf har som CFO bl a medverkat vid utlandsetableringar, förvärv och börsnotering samt kontinuerligt arbetat med affärs- och organisationsutvecklingsfrågor. Ulf kommer närmast från Sundström Safety där han varit CFO och chef för bolagets affärsstöd.

– Med Ulf som CFO får vi den kompetens vi behöver för att anpassa vår organisation för börsen och de krav på ekonomisk redovisning som det kräver. Jag ser verkligen fram mot att få med både Ulf och David på vår whiskyresa, säger Magnus Dandanell.

David Hedman kommer föreslås som ny styrelseledamot på Mackmyras årsstämma den 24 maj av huvudägarna som representerar en majoritet av rösterna.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Dandanell, vd, 026-54 18 80, magnus@mackmyra.se
Lars Lindberger, pressansvarig, 070-364 40 54, lars@mackmyra.se

• first north
  • gasell
  • investeringar
  • mackmyra
  • mackmyra whisky
  • magnus dandanell
  • whisky

Vi har följt våra drömmar och skapat den svenska maltwhiskyn. Vi tillverkar den på vårt eget sätt, av lokala råvaror och helt utan tillsatser. Resultatet har satt Sverige på den internationella whiskykartan. Vi erbjuder annorlunda whiskyupplevelser för livsnjutare och nytänkare. Välkommen till Mackmyra Svensk Whisky.