Maersk Line får pris för miljösatsning

Maersk Line har tilldelats Stora Logistik & Transportpriset i kategorin Årets Miljösatsning. Priset delades ut av infrastrukturminister Åsa Torstensson på mässan Logistik & Transport i Göteborg.

– Det känns väldigt bra att vi nu får erkännande för vår långsiktiga satsning på miljön. Maersk Line har arbetat målmedvetet sedan 2002 på att föra över containrar från lastbil till tåg, säger Patrick Berggren, chef för operations i Skandinavien.

Enligt juryn vann Maersk Line Stora Logistik & Transportpriset 2010 för sitt arbete med en mängd miljöförbättrande åtgärder till sjöss och till lands. ”Bolaget har flyttat över transporter från lastbil till järnväg och Maersk Lines fartyg har mycket låga koldioxidutsläpp”.

På åtta år har det skett en dramatisk förändring. 2002 fraktades 40 procent av Maersk Lines gods med järnväg. I dag sker 86 procent av företagets alla landtransporter med tåg som drivs av grön el.

Detta motsvarar 40 000 färre lastbilstransporter varje år på våra svenska vägar.

– Genom omläggningen från lastbil till järnväg har vi på Maersk Line minskat våra transporters miljöpåverkan med mer än 10 000 ton koldioxid per år, säger Patrick Berggren.

För närvarande har Maersk Line direkta tågtransporter mellan sina svenska hamnar och 16 orter runt om i Sverige och flera är på gång.

Maersk Line lägger ner stora resurser på att förbättra miljön till sjöss och på land. Inom koncernen pågår ständigt fler än 100 olika miljöförbättrande projekt. Detta har bland annat resulterat i att Maersk Lines fartyg har lägst CO2-utsläpp i branschen och cirka tjugo procent lägre än genomsnittet, enligt Clean Cargo Working Group.

För mer information:

Patrick Berggren, chef Operations Maersk Line Skandinavien, 031-750 14 01, patrick.berggren@maersk.com

Fredrik André, marknadschef Maersk Line, tel 031-751 20 04, mobil 0733-71 00 52, fredrik.andre@maersk.com

• maersk line
  • stora logistik & transportpriset
  • logistik & transport

Om Maersk Line
Maersk Line är världens ledande containerrederi med kontor i fler än 125 länder, en flotta på över 500 fartyg och närmare 1 900 000 containrar. Maersk Line ingår i danska A.P. Moller - Maersk Group som totalt har cirka 120 000 anställda. Skandinaviska Maersk Line med huvudkontor i Göteborg har cirka 270 anställda. Företaget har även säljkontor i Stockholm, Oslo, Århus och Köpenhamn.

Charlotte Blomberg

Presskontakt Communication Manager +46 31 751 20 04