Makita lanserar 2 st 2x18V kombihammare på 26 mm

Makita lanserar 2 st 2x18V kombihammare på 26 mm

DHR280ZWJ och DHR282ZJU är Makitas senaste kolborstfria 2x18V kombihammare med SDS-PLUS chuck. Båda maskinerna ger samma kraft som nätdrivna modeller och är utrustade med AVT Soft No Load och XPT. DHR282ZJU är även utrustad med AWS och AFT.

Tre funktioner
DHR280ZWJ och DHR282ZJU har tre funktioner; hammarborrning, borrning och bilning och är utrustade med dubbel LED-belysning som ger god sikt på arbetsstycket. Båda maskinerna kan förses med HEPA-filter som finns att köpa som tillval.

Borrar upp till 140 hål på fulladdade batterier
I tester har de två maskinerna klarat av att borra upp till 140 hål i betong. Man har använt sig av fulladdade batterier på 5,0 Ah och en borr på 12,5 mm i diameter.

Utrustade med AVT Soft No Load och XPT
AVT - Anti Vibration Technology - är ett system som minskar vibrationerna i verktyget för ökad komfort och möjlighet att arbeta längre med verktyget utan att vibrationer gör att användaren måste ta en paus. Soft No Load gör att maskinen startar mjukt och varvar upp till full hastighet. Även detta för att skona användaren från skadliga vibrationer. Den mjuka starten hindrar även borr/mejsel från att börja hoppa.
XPT - Extreme Protection Technology - skyddar maskinerna från damm och vattendroppar under arbete i krävande miljöer.
DHR282ZJU är även utrustad med AFT - Active Feedback sensing Technology – som stänger av kombihammaren för att skydda användaren om rotationshastigheten plötsligt saktar ner.

AWS sparar tid och ger en bättre arbetsmiljö
DHR282ZJU är utrustad med Makitas nya system AWS - Auto-start Wireless System, och kan snabbt och enkelt kopplas ihop med en av de sladdlösa dammsugarna DVC864L eller DVC265ZXU via Bluetooth. Användaren behöver då enbart starta kombihammaren för att dammsugaren ska starta. När kombihammaren stängs av slutar också dammsugaren att arbeta. Det automatiska systemet sparar tid för användaren samt eliminerar onödigt ljud på arbetsplatsen, då dammsugaren enbart jobbar samtidigt som DHR282ZJU. Helt sladdfritt arbete minskar även snubbelrisken, vilket ökar säkerheten på arbetsplatsen.

Specifikationer

• Antal slag (min-1): 0-5000
  • Slagkraft: 2,8 J
  • Ljudeffektnivå:104 dB(A)/103 dB(A) (DHR280ZWJ/DHR282ZJU)
  • Buller mättolerans (K-faktor): 3 dB(A)
  • Vibrationsnivå borrning: 9,0 m/sec²
  • Vibrationstolerans (K-faktor): 1,5 m/sec²
  • Vikt med standardbatteri: 3,9 - 5,0 kg
  • Utrustad med AWS och AFT (endast DHR282ZJU) samt AVT Soft No Load

Beräknad säljstart
Månadsskiftet januari/februari 2019, med reservation för ändringar.

Växe:l 08 50 58 19 00
Kundsupport: 08 50 58 19 60