Årets reserestriktioner har nämligen fått yngre målgrupper att intressera sig för fritidshus i Sverige.

Yngre målgrupp köper upp populära fritidshus – trendbrott på marknaden

Svenskarnas planerar för hemester i sommar – och chockar fritidshusmarknaden.
Bostäder i populära områden i exempelvis Stockholms län köps nu upp av en ny, yngre målgrupp.
– Vi har aldrig sålt så många fritidshus som vi gör nu – de yngre köparna har kommit in och dominerar marknaden, säger Björn Wallerström, Mäklarhuset Norrtälje.

Coronasituationen får många att planera för en semester i Sverige i sommar. Och många blickar riktas mot fritidshus runtom landet. Mars och april månad har inneburit toppnoteringar för försäljningen av fritidshus. Under mars sålde Mäklarhuset 80 procent fler fritidshus runtom i landet än samma tid i fjol. Även i april var aktiviteten högre och ökade med 40 procent.

Mäklaren: ”Yngre dominerar marknaden”
Vissa områden, och vissa kundgrupper, sticker också ut mer än andra. Årets reserestriktioner har nämligen fått yngre målgrupper att intressera sig för fritidshus i Sverige – inte minst på populära orter i Stockholms skärgård och i kommuner som Norrtälje, Vaxholm och Österåker. Inför sommaren 2020 har köpare i åldrarna 30–45 år ökat rejält i områdena – något som inte hör till vanligheterna.
– Det är en enorm efterfrågan på fritidshus just nu. Det är en betydande andel yngre köpare som vill in på marknaden och gärna ha tillträde så snabbt som möjligt. Det är helt nytt för i år och en stor skillnad sedan tidigare. Vi har aldrig sålt så många fritidshus som vi gör nu – de yngre köparna har kommit in och dominerar marknaden, säger Björn Wallerström, Mäklarhuset Norrtälje.
– Vi ser en brist på fritidshus i maj och juni, samtidigt som jättemånga vill in på marknaden och förverkliga sin dröm om ett fritidshus i Sverige. Många vill ut från stan. Det gör att läget för att sälja är bättre än på länge, säger Björn Wallerström.

Många på jakt efter drömboende
Det ökade intresset för fritidshus märks även i resten av landet – där coronakrisen inte påverkar de som går i köptankar. I en undersökning från Mäklarhuset* med nästan 10 000 svarande uppger åtta av tio att de kommer att vara minst lika mycket i sitt fritidshus i år jämfört med i fjol, och marknaden lockar till sig allt fler spekulanter. Coronakrisen har bara fått en av tio intresserade köpare att avstå från en affär.
– Aktiviteten på bostadsmarknaden har ökat kraftigt under våren. Coronakrisen har fått många köpare att blicka mot Sverige. När det inte längre är möjligt att göra sin utlandsresa, väljer många i stället att realisera drömmen om att äga ett fritidshus. Dessutom ser vi att sommaren 2020 kan bli året då hemester-trenden får ordentligt fäste, vilket gör att många nu investerar för flera år framåt, säger Erik Wikander, vd Mäklarhuset.

Men det finns några förlorare på marknaden. Fritidshus i områden som omfattas av reserestriktioner, som Gotland och fjällorterna, har haft en nedgång i intresse.
– Det är en naturlig reaktion på de rådande omständigheterna och i stället ser vi att andra delar av marknaden tar intresset från köparna.

*Undersökningen genomfördes 2 april–6 april i form av en digital enkät som distribuerades via Mäklarhusets nyhetsbrev. 9983 personer svarade på enkäten.