Återinvigning av Torps kraftstation i sydvästra Värmland

Efter närmare tio månaders upprustningsarbete är nu Mälarenergis kraftstation i Torp åter redo att tas i bruk. Redan när Mälarenergi övertog den urdrift tagna kraftstationen, vid sjön Aspen i Säffle kommun, var planerna att snarast att återuppta produktionen av vattenkraft. Vid full produktion kommer stationen under sex timmar producera el som motsvarar årsförbrukningen för en normallägenhet, det vill säga 3000 kWh.

Mälarenergis kraftstation vid Torp byggdes redan 1913-14 och var i produktion fram till 2004 då den dåvarande ägaren Fortum tog den ur drift. Renoveringsarbetet har pågått sedan början av 2008 och den är nu åter redo att producera vattenkraft. I och med renoveringen av Torps kraftstation är ett två års långt arbete med att rusta upp Mälarenergis samtliga anläggningar i Lillån klart.

Tack vare upprustningen har Torps kraftstation höjt den producerade effekten med 10%. Dessutom har säkerheten höjts både när det gäller drift och miljö. Detta har skett genom bland annat investeringar i nya turbiner och generatorer samt ny kontroll- och reglerutrustning. Med hjälp av 2 automatiska dammluckor regleras Aspens sjöyta så att den håller sig inom tillåtna gränser. Mälarenergi kan nu automatiskt styra dammluckorna vid Torp, Kålsäter och Blixbol kraftstationer för att säkra flödet i Lillälven. En åtgärd som bidrar till att minimerar riskerna för överdämningar av vattenytorna i Lillälven.

- Tack vare gott samarbete med Länsstyrelsen Värmland, Säffle kommun och lokalbefolkningen har projektet kunnat genomföras inom planerad tid. Det känns skönt att vi nu kan avsluta ett två års långt upprustningsarbete av våra kraftstationer i Lillälven. Ett arbete som kommer alla till godo genom en effektivare, miljövänligare och säkrare produktion säger Mats Lindberg, chef för affärsområdet kraft inom Mälarenergi.

Att återuppta produktionen vid Torps kraftstation är helt i linje med Mälarenergis satsning på miljövänligare elproduktion. Nyligen beslutade företaget även att investera i ett vindkraftsprojekt i Lingbo utanför Ockelbo.

Återinvigningen kommer formellt att ske torsdagen den 16 oktober kl 15:00 vid kraftstationen i Torp.

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
Chef Kraft, Mats Lindberg