Mälarenergi en av finalisterna till VA-priset 2020

Mälarenergis kommunikationsavdelning är en av fyra finalister till VA-priset 2020 för sin pedagogiska sagobok ”Frans och Fias vattenäventyr”. Boken delas ut till förskoleklasser i Västerås för att sprida information om hur vi tillsammans ska ta hand om det lokala vattnet på bästa sätt.

Branchorganisationen VA-fakta har grundat ett pris där de lyfter goda initiativ som uppmärksammar statusen på landets VA-nät och skapar förutsättningar för en säker hantering av våra vatten- och avloppsnät. Mälarenergi är en av fyra finalister med sagoboken ”Frans och Fias vattenäventyr” som delas ut gratis på alla förskoleklasser i Västerås och som fått motta mänger av positiv respons.

I sagoboken träffar karaktärerna Fia och Frans filuren Mälle på den lokala stranden Lögastrand. Han tar med dem på ett ovanligt blött äventyr genom bland annat vattenrör, grusåsar och reningsverk. En resa längs vattnets väg – till kranen hemma och tillbaka som renat vatten till Mälaren.

– Vi är så glada och peppade över nomineringen av vår sagobok. Så kul att få detta erkännande för en bok som vi gjort själva och är så stolta över, säger Camilla Hadarsson som ansvarar för skolsamarbetet på Mälarenergi

Mälle har många yngre barn i Västerås lärt känna, både genom boken och när de träffat honom på evenemang på stan. Syftet med sagoboken är att sprida information om hur vi tillsammans ska ta hand om vårt lokala vatten på bästa sätt.

– Eftersom små barn är nyfikna och intresserade av vad som är bra och dåligt för miljön, kände jag att vi hade behov av att nå ut även till de yngre eleverna, fortsätter Camilla.

En sagobok om vattnets kretslopp Camilla Hadarsson,
Jennifer Hanning Ericsson
och Lisa Dyrberg har varit med på hela resan - från idé, text och bearbetning fram till färdig bok.

Kontakt: Camilla Hadarsson, 021-39 50 39, Camilla.Hadarsson@malarenergi.se