Mälarenergi investerar mer än någonsin

Under dagen presenterade Mälarenergi sitt bokslut för 2007, företaget förbereder nu för ett år med de största investeringarna någonsin. Under 2008 beräknas 500 miljoner kronor investeras i bland annat i fjärrvärmeutbyggnad, nergrävning av luftledningar och byte av elmätare. Dessutom arbetar Mälarenergi vidare för att kunna erbjuda kunderna vindkraft.

Mälarenergi presenterade under dagen det fastställda bokslutet för 2007, vilket visar att försäljningen uppgick till 2,4 miljarder kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 78 miljoner vilket uppfyller ägarnas krav på avkastning men samtidigt var det lägre än de 140 miljoner kronor som bolaget budgeterat för. Under 2007 har investeringar på 411 miljoner genomförts.

Under året har Mälarenergi bland annat arbetat med att gräva ner luftledningar för att minimera störningar i elleveranserna. Arbetet med att byta ut kundernas elmätare har påbörjats och fortsätter under 2008. Ett antal av företagets 41 vattenkraftsanläggningar har renoverats för att nå en effektivare elproduktion och säkrare dammar. Stadsnätet fortsätter att expandera och antalet anslutna uppgår idag till omkring 33 000 hushåll och närmare 2000 företag.

2008 är vindkraft en prioriterad fråga för Mälarenergi. Företaget utreder möjligheterna till vindkraftsengagemang på ett flertal ställen i regionen och i övriga landet. Förhoppningsvis kommer egen vindkraftsproduktion tillföras verksamheten inom de närmaste åren.

Under 2008 avser Mälarenergi att ansöka om tillstånd enligt miljöbalken för ny förgasningsanläggning för värme- och elproduktion vid Kraftvärmeverket. Ansökan kommer även att omfatta bränslehantering. Syftet med utbyggnaden är att förnya anläggningen samt att bli kvitt den resterande mängd kol som används vid anläggningen. Det huvudsakliga bränslet i den nya anläggningen kommer att vara utsorterat hushålls- och industriavfall, resterande bränsle kommer att vara biobränsle och torv.

- Att fortsätta satsningen på miljövänligare produktion är avgörande för Mälarenergi säger Kenneth Jönsson, VD för Mälarenergi AB. Dessutom hoppas vi kunna påbörja en utbyggnad av Kraftvärmeverket i Västerås under 2009 för att på sikt helt ta bort kolanvändningen. Arbetet med att förnya och förbättra våra anläggningar i regionen är av väsentlig betydelse för såväl våra kunder som för vår miljö avslutar Kenneth Jönsson.

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
VD Kenneth Jönsson