Mälarenergi utreder ny teknik för förgasningsanläggning av avfall

Mälarenergi presenterade under dagen det fastställda bokslutet för 2007, vilket visar att försäljningen uppgick till 2,4 miljarder kronor. Resultatet efter finansiella poster uppgick till 78 miljoner vilket uppfyller ägarnas krav på avkastning men samtidigt var det lägre än de 140 miljoner kronor som bolaget budgeterat för. Under året har investeringar på 411 miljoner genomförts.

Investeringar under året
Under året har Mälarenergi bland annat arbetat med att gräva ner luftledningar för att minimera störningar i elleveranserna. Arbetet med att byta ut kundernas elmätare har påbörjats samt ett antal av företagets 41 vattenkraftsanläggningar har renoverats för att nå en effektivare elproduktion och säkrare dammar. Under 2007 fattade bolaget dessutom beslut om att ingå som delägare i ett vindkraftsbolag som projekterar för vindkraft.

- Arbetet med att förnya och förbättra våra anläggningar i regionen är av väsentlig betydelse för såväl våra kunder som för miljön säger Kenneth Jönsson. Under nästa år kommer Mälarenergi att satsa i storleksordningen 500 miljoner kronor, vilken är den största investeringsbudgeten i bolagets historia. Med hjälp av kommande investeringar och planerat underhåll räknar vi med att kunna fortsätta erbjuda våra kunder trygga och prisvärda leveranser till konkurrenskraftiga priser säger Kenneth Jönsson VD för Mälarenergi AB

Ny teknik ska ta bort kolet som bränsle
Mälarenergi fortsätter att driva utvecklingen inom kraftvärmeområdet. Under 2008 planerar företaget att fatta beslut om förnyelse av Kraftvärmeverket i Västerås. Mälarenergi avser att ansöka om tillstånd enligt miljöbalken för ny förgasningsanläggning för värme- och elproduktion vid Kraftvärmeverket. Ansökan kommer att omfatta ny förgasningsanläggning samt bränslehantering.

Syftet med utbyggnaden är att förnya anläggningen samt att bli kvitt den resterande mängd kol som används vid anläggningen. Det huvudsakliga bränslet i den nya anläggningen kommer att vara utsorterat hushålls- och industriavfall, resterande bränsle kommer att vara biobränsle och torv.

- Det här projektet är intressant både rent ekonomiskt men framför allt ur ett miljöperspektiv. Det är dock viktigt att poängtera att alla utredningar och beslut ännu inte är klara. Men för att påskynda processen väljer vi att arbeta parallellt med såväl tillståndsförfarandet som att utreda frågan vidare, säger Anders Ericsson, Chef Värme.

Mälarenergis ambition är att ett beslutsunderlag ska finnas framtaget under året vilket innebär att ett beslut om investering kan fattas i början av nästa år. Efter det att ett beslut har fattats skulle en byggstart kunna ske till sommaren 2009, under förutsättningar att ett miljötillstånd beviljas.

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
VD Kenneth Jönsson