Nytt småhusområde i Västerås får lågenergihus med effektiv fjärrvärme

I Västerås planeras nu för ett nytt småhusområde på Barkarö, Gotö. Området som projekteras av Aroseken kommer att få lågenergihus med effektiv fjärrvärme. Detta kommer att uppnås genom ett utvecklingssamarbete med Mälarenergi. Målet är effektivare uppvärmning och ökad boendekomfort genom att använda anpassad teknik för en minimal miljöpåverkan och en effektiv drift av småhusen.

I takt med högre krav på låg energiförbrukning, låga driftskostnader och hög boendekomfort behöver småhustillverkarna och fjärrvärmeleverantörerna hitta nya och bättre lösningar. Aroseken hoppas att uppnå detta genom att redan på projekteringsstadiet involvera Mälarenergi.

- Det är viktigt för oss att kunna använda den miljövänliga fjärrvärmen även i bostäder med låg energiförbrukning. Det är en utmaning då det förekommer energiförluster i fjärrvärmeledningarna. För att klara detta behöver vi redan i projekteringsfasen samarbeta med Mälarenergi. Samarbetet gäller alltifrån områdets planering, distributionen av fjärrvärmen till hur lösningarna ser ut inne i fastigheterna. Även driften och skötseln av huset under dess livstid är viktigt för att nå full effekt säger Christian Brobeck vd Aroseken.

Målet med samarbetet är att visa hur nya lösningar kan användas för att såväl öka komforten, minska miljöpåverkan som att få bra driftsekonomi över husets livstid. För Mälarenergi är ett samarbete naturligt, då företaget har en tradition av att ligga i framkant i arbetet med att utveckla användningen av fjärrvärme.

- Det här samarbetet kommer att sätta en ny standard för uppvärmning och drift av lågenergihus, såväl för kommande exploateringar i Västerås som för andra aktörer i landet. Med det här projektet kommer Västerås och Mälarenergi även framöver vara ett föredöme för bra energilösningar på en lokal nivå säger Anders Ericsson chef för affärsområdet värme vid Mälarenergi.

För mer information kontakta:

Mälarenergi AB
Chef Värme, Anders Ericsson