Uppsala först i Sverige med nytt sätt att handla el

Storföretagen har använt metoden i många år för att sänka sina elkostnader. Lagom till årets kallaste månader blir nu Uppsalas privathushåll först i landet med att kunna handla el via en egen elhandlare i en så kallad elpool. Det ger möjligheten att prissäkra sin el under längre tid.

Mälarenergi lanserar nu Sveriges första elpool för privatkonsumenter. Kunder som går med i Elpoolen har möjlighet att på ett tryggt och enkelt sätt få ett lågt elpris utan att behöva göra någonting.

Mälarenergis experter, krafthandlarna, bevakar elbörsen timme för timme och köper upp el i småportioner, så kallade elterminer, till alla kunder i poolen när priset är som mest fördelaktigt. Sedan räknas ett genomsnittligt fast årspris ut som inte påverkas oavsett väder, vind eller börssvängningar.

För några år sedan krävdes det en inköpsvolym på 2 miljoner kWh för att företag skulle få köpa el på avrop. Idag har Mälarenergi utvecklat systemen så att privathushåll kan erbjudas samma sak.

– Timingen för köpet är det som påverkar priset allra mest ett elavtal. Det känns väldigt kul att för första gången kunna erbjuda privathushåll elhandel på avrop. Med vår experthjälp kan kunden prissäkra elen när det är som mest gynnsamt, säger Johan Lövqvist, Marknadsansvarig Elhandel Mälarenergi AB.

Boende i Uppsala med omnejd har en första möjlighet att teckna Elpoolsavtal fram till den 30 september. Därefter börjar krafthandlarna att undan för undan prissäkra kundernas beräknade förbrukning för de nästkommande åren. Avtalsstart är den 1 januari 2012. Nästa Elpool har sin teckningsperiod fram t.o.m. 31 mars och avtalsstart är den 1 juli 2012.

Mer info finns på http://www.malarenergi.se/sv/privat/elavtal/elpool/

För mer information:

Mälarenergi AB