Englands första buss som drivs enbart av människors avfall.

Storbritanniens första buss som drivs helt av människors avfall har gått i trafik mellan Bristol och Bath. Den 40-sitsiga "Bio-Bussen" körs på biometan gas som genereras genom behandling av avloppsvatten och matavfall.

Det miljövänliga fordonet kan köra upp till 300 km på en tank av gas, vilket motsvarar fem personers avfall under ett år. Bussen drivs av researrangören Bath Bus Company och går i shuttle-trafik mellan Bristol Airport och Bath centrum. Biometangasen genereras vid Bristol reningsverk i Avonmouth, som drivs av GENeco, ett dotterbolag till Wessex Water.

GENeco chef Mohammed Saddiq säger: "Gasdrivna fordon har en viktig roll att spela för att förbättra luftkvaliteten i brittiska städer, men Bio-Bussen går längre än så och faktiskt drivs av människor som bor i det lokala området, inklusive förmodligen de på bussen själv. "

Hur driver man en buss med avfall?

• En enda passagerares årliga mat- och avloppsavfall räcker till 60 km för en Bio-buss.
  • Bio-bussens förbränningsmotor är liknande den som finns i motsvariga konventionella dieselbussar.
  • Komprimerad gas förvaras i kupolliknande tankar på taket av Bio-Bussen.
  • Gasen genereras genom rötning - där syrefattiga bakterier bryter ner biologiskt nedbrytbart material för att producera metanrik biogas.
  • Att driva ett fordon, biogas "uppgraderas", där koldioxiden avlägsnas och propan tillsätts.
  • Föroreningar avlägsnas för att producera nästan ett luktfritt utsläpp.
    Jämfört med konventionella dieselfordon, upp till 30% mindre koldioxid släpps ut.