Drevviken och Altura bygger framtidens klimatsmarta äldreboende i Löddeköpinge med en Malmberg EnerGeo®

Malmberg utför en totalentreprenad av det kompletta energiproduktionssystemet för värme, varmvatten och komfortkyla - inklusive yttre & inre arbete med leverans av en Malmberg EnerGeo® till Villa Fridsbo i Löddeköpinge.

Thage i Skåne är anlitad som huvudentreprenör för byggnationen av Drevviken/Altura och när allt är klart är Vardaga hyresgästen som står för driften av äldreboendet.

Den totala ytan som vår Malmberg EnerGeo® kommer betjäna med värme, varmvatten och komfortkyla är 4200 kvm fördelat på 60 lägenheter och allmänna utrymmen.

Projektering av projektet i Löddeköpinge påbörjades under februari 2020. Borrning av 8 st energibrunnar á 320 meter för energiutbytet påbörjas i mars 2020. Villa Fridsbo beräknas öppna sent hösten 2021.

Behovet av nya äldreboenden runt om i Sverige är stort. Beräkningar visar att fram till 2026 behöver det byggas 700 fler äldreboenden för att täcka behoven. Samtidigt ökar kraven på äldreboenden att både vara klimatsmarta samtidigt som de boende ska ha en behaglig inomhustemperatur året om. De senaste årens varma somrar har gjort att komfortkyla bedöms att bli standard framöver. Geoenergi är en utmärkt energikälla för denna typ av fastighet då man kan få miljövänlig värme och kyla från samma energikälla; berget.

För de boende är fördelarna solklara med geoenergi – en behaglig inomhustemperatur under alla årstider genom miljövänlig och närproducerad värme respektive komfortkyla