Geoenergi från Malmberg till Modular Living

Malmberg levererar en komplett geoenergilösning till en ny bostadsrättsförening i Höllviken i Skåne. Modular Living bygger där 26 toppmoderna lägenheter med hög energiprestanda. Utöver hög isolerstandard i byggnadsstomme installeras golvvärme och FTX ventilation i alla lägenheter. I systemet för värme och varmvatten utför Malmberg borrning av energibrunnar samt design och leverans av teknik/värmepumpcentral. Elanders värme och sanitet är VS entreprenörer för hela bygget och Malmbergs uppdrag i projektet utförs i samarbete med Elanders VVS.

Kombinationen av energisystem (värmepump, golvvärme, FTX-ventilation) i dessa lägenheter kommer ge extremt låga driftskostnader för bostadsrättsföreningen. Värmepumpanläggningen som hämtar energin ur grundvattnet kommer ge totalt ca 100 kW värmeeffekt och specifik energiförbrukning för värme och tappvarmvatten är beräknad till 30 kWh/m²/år.