Länssjukhuset i Kalmar väljer att anlita Malmberg för geoenergianläggning.

Länssjukhuset i Kalmar väljer en energilösning med miljövänlig geoenergi. Ett akviferlager skapas som ska leverera kyla till centralt placerade grundvattenvärmeväxlare som i kombination med ny kylmaskin kommer föra kyla till sjukhusets olika byggnader. Vintertid kommer akviferlagret även användas för att förvärma ventilationsluft. Hela anläggningen kommer så småningom fullt utbyggt ha en sammanlagd kyleffekt på ca 2 800 kW. Systemet kommer minska drift och underhållskostnader markant i och med att befintliga äldre kylmaskiner kan ersättas med det nya centralkylsystemet.

Det här är ännu ett bevis på att geoenergi är den rätta lösningen för värme/kyla i fastigheter. Det är en en utveckling där man inte bara ser de ekonomiska fördelarna utan även vinsten för vår miljö säger Sara Malmberg, vd Malmberg Borrning och Geoenergi.

Projektet är en utförandeentreprenad och är projekterat av SWECO i Malmö. Malmberg utför markarbeten, borrning och teknikinstallationer i grundvattenbrunnar samt invändiga installationer i kulvertar och i grundvattencentral/kylmaskinrum. Ordervärdet är på cirka 9 miljoner kr.