Malmberg levererar Geoeenergi till kontorsfastighet i Kista, Stockholm

Malmberg kommer leverera en komplett geoenergianläggning till fastigheten Blåfjäll 1 i Kista med energiborrning och värmepumpcentral. Denna nya miljövänliga geoenergianläggning ersätter då helt fjärrkyla och fjärrvärme.Värme- och kyleffekt är 550 kW vardera. Uppdragsgivare är Adven som levererar värme och kyla till ett 20-tal större fastigheter i Stockholmsregionen. Adven försörjer fem kontorsfastigheter i Kista, motsvarande cirka 100 000 kvadratmeter, med värme och kyla från förnybar geoenergi och senaste i raden blir Blåfjäll 1 som ägs av AXA IM – Real Assets .

Det här är en viktig affär för oss, det här kommer hjälpa AXA IM – Real Assets att uppnå sina hållbarhetsmål. Affären innebär ännu en seger för oss i Kista, och det är vi stolta över, säger Jonas Häggqvist, vd för Adven Sverige.

Entreprenaden utförs med Malmberg enerGeo™ där teknikcentralen installationerna prefabriceras och sedan på plats enkelt dockas till energibrunnarna och fastighetens försörjningsystem för värme och kyla. Detta minskar avsevärt byggtiden i fastigheten. Även ett smart styrsystem för hela energiproduktionen kommer levereras, där värme/kyla dynamiskt optimeras utifrån fastighetens behov.

– Att få leverera vår geoenergilösning till Adven och till fastigheten Blåfjäll 1 i Kista ser vi som ytterligare ett bevis på att geoenergi som energislag är framtiden. Geoenergi kommer spela en stor roll för värme och kyla i fastigheter. Det är en utveckling där man inte bara ser de ekonomiska fördelarna utan även vinsten för vår miljö säger Sara Malmberg, vd Malmberg Borrning och Geoenergi.

Malmberg är idag ledande på utförande av geoenergianläggningar till kommersiella fastigheter med referenser som IKEA, Stockholm Airport Arlanda, DHL med flera.

Om Adven
Adven levererar tillförlitlig företagsspecifik energiförsörjning och lokala värmenät i Finland, Sverige och Estland. Advens verksamhet baserar sig på helhetslösningar som skräddarsys enligt kundens behov och med vars hjälp energi produceras på ett pålitligt och kostnadseffektivt sätt med en minimal miljöpåverkan. Bland Advens produkter finns geoenergi till kommersiella fastigheter, industriånga och -kyla, värme, nedkylningslösningar, processande av sekundärenergi, gas och el.