Malmberg skapar energi från jorden i Malmö!

Malmberg ska uppföra en geoeenergianläggning modell större för en logistikcentral i Malmö. Anläggningen ska producera värme, tappvarmvatten och komfortkyla. Ett akvifersystem skapas där vi borrar 6 energibrunnar till 100 m djup samt installation av en komplett teknikcentral med värmepumpar, värmeväxlare, varmvattenberedare med mera.

Systemets värmeeffekt blir  på 500kW och anläggningen förbereds för dockning av solceller.
För att skapa än bättre effektivitet installeras smarta styr- o reglerfunktioner som kommunicerar vidare till överordnat driftövervakningssystem eller via webben.
Systemdesigen har utvecklats av Malmberg för att bland annat optimera tillskottseffekt i fullastdrift och generera  ett högre COP-värde i dellastdrift jämfört med traditionell design.

• värme/kyla

Malmberg är ett miljöteknikföretag med fokus på utförande av anläggningar för vattenrening, biogas, geoenergi och borrning. Vårt huvudkontor ligger i Yngsjö nära Kristianstad. Vi är familjeägda sedan 1866 och vi är 180 medarbetare som arbetar för en bättre miljö under devisen ”Ren energi. Rent vatten”.