Malmberg tar stororder till VEAS- Norges största avloppsreningsverk

Malmberg har tecknat kontrakt på en stor entreprenad till VEAS, Norges största avloppsreningsverk. Ordern innefattar installationer av rör- och maskiner i nya processhallar för fosfor-kväveavskiljning. Kontraktsumman är 68 miljoner NOK.

Avloppsverket i Slemmestad får sitt avloppsvatten från Oslo, Bærum och Asker kommuner samt Nesodden og Røyken. VEAS har stora utvecklingsplaner att bli Norges största återvinningsfabrik där avloppsvattnet är råmaterialet som blir till biogödsel och biogas. Malmberg’s entreprenad kommer utföras inom en 2-års period.

Sofia Knudsen – Affärsområdeschef, Malmberg Norge:
«Detta är ett signalprojekt för oss på Malmberg i det arbete vi nu påbörjat i Norge, med vår etablering i Drammen. Malmberg kommer att utvecklas till att även i Norge bli ett ledande miljöteknikföretag. VEAS planer att bli Norges största återvinningsfabrik passar mycket bra med Malmberg’s vision om Ren energi och Rent vatten för en bättre miljö. Det är en bra grund för ett gott samarbete under de kommande åren.«

Om VEAS

VEAS är Norges största avloppsreningsverk och en avgörande faktor för att upprätthålla god vattenkvalitet i Oslofjorden. Anläggningen renar avloppsvatten från Oslo, Bærum, Asker, Nesodden och Røyken, motsvarande 750 000 personer. Avloppsvattnet transporteras via VEAS-tunnlen från påsläppspunkter i kommunerna till anläggningen i Slemmestad. Anläggningen är belägen i berg och är i drift 24 timmar om dygnet året runt. VEAS har 90 anställda. Näringsämnen och organiskt material som tas bort från vattnet blir idag till biogas och markförbättringsprodukten VEAS jord.