Nu byggs läkemedelsreningen i Linköping

Under 2016 blev det klart vilka som ska förverkliga byggnationen och installationen av den nya läkemedelsreningen på Nykvarnsverket i Linköping. Malmberg kommer tillsammans med Suez genomföra teknikdesign och installationen. Skanska står för byggnationen av anläggningen. Totalsumman för hela anläggningen är på 25 Mkr.

Med hjälp av ozon beräknas över 90 procent av läkemedelsresterna som lämnar kroppen kunna renas bort. Ozonreningsanläggningen blir ett delsteg i avloppsvattenreningen på Nykvarnsverket.

Läkemedelsrester påverkar vattenmiljön negativt. Hormoner har till exempel visat sig ge fiskar problem att föröka sig. Andra läkemedelsrester som återfinns i vårt avloppsvatten är antibiotika, ångestdämpande preparat och smärtstillande mediciner. Anläggningen i Linköping blir Sveriges första storskaliga permanenta läkemedelsrening.

Carl-Johan Legetth, affärsområdeschef Malmberg Vattenrening kommenterar:
”Vi på Malmberg ser det här projektet som ett av de viktigare inom VA-Sverige. Att få vara delaktig i detta, som en av landets ledande vattenreningsföretag, är fantastiskt. Det tar vattenrening till en ny nivå och det kommer bli intressant att följa utvecklingen.”

Om Tekniska Verken i LinköpingTekniska verken erbjuder elnät, belysning, vatten, fjärrvärme, fjärrkyla, hantering av avfall, bredband, biogas, effektiva energilösningar och elhandel till 260.000 privat- och företagskunder i Linköpingsregionen.