Skellefteå Kommun satsar på mer biogas från Malmberg!

Malmberg kommer på totalentreprenad bygga ny anläggning för biogasuppgradering till Skellefteå kommun. I entreprenaden ingår förutom en Malmberg Compact GR 6 uppgraderingsanläggning, gasklocka, högtryckskompressor och dekomprimering. Anläggningen ska tas i drift till sommaren 2018.

Det är biogasdelen på Tuvans reningsverk i Skellefteå som har moderniserats med splitter ny förbehandlingsanläggning med resultatet att mängden hushållsavfall som kan behandlas fördubblas. Det här ger nya möjligheter till ökad produktion till fordonsgas som ska distribueras via ledning från Malmberg gasuppgraderingsenhet.

Total investering ligger på ca 100 miljoner. För investeringarna i gasanläggningen på Tuvan, gasledningen samt tankstationen på Fabriken får Skellefteå kommun 16 miljoner från Klimatklivet – ett investeringsstöd för klimatsmarta åtgärder från Naturvårdsverket.

Den nya anläggningen kommer kunna producera cirka 2,1 miljoner Nm3 fordonsgas per år. Det motsvarar en reducering av koldioxidutsläpp med 6 ton per år. Eller bensinförbrukningen för 1 400 personbilar per år.

André Carlsson- Affärsområdeschef Malmberg Biogas

”Det är glädjande att se en svensk kommun satsa så starkt på biogas som fordonsbränsle. Mer av sånt behövs i Sverige om vi ska nå våra miljömål. Malmberg har Sveriges längsta erfarenhet av sådana här projekt och vi ser fram emot en riktig toppanläggning i Skellefteå.”