Trygg värme med Malmberg geoenergi till Trygghetens hus i Trelleborg

En ny brandstation och räddningscentral ska byggas i Trelleborg. Malmberg har i uppdrag av AB Rörläggaren fått uppdraget att utföra en komplett geoenergianläggning inklusive energiborrning och värmepumpinstallationerna. Borrning är redan utförd under sommaren 2018 och hela byggnaden ska stå färdig för inflyttning hösten 2020.

Namnet blir Trygghetens Hus och omfattar 6.200 kvm BTA. Det blir en brandstation med tillhörande kontor och personalutrymmen, en 60 meter hög tornanläggning, cykelförråd, vagnhall för utryckningsfordon, idrottsytor såväl inomhus som utomhus och parkering.

Fördelarna med Geoenergi är många. Fastighetsägaren blir oberoende av värme. Det fixar geoenergianläggningen från de egna energibrunnarna. Men det är inte bara värme som kan utvinnas från marken utan det även kyla. Något som fastighetsägare med exempelvis äldreboenden i sitt bestånd har blivit varse om efter sommaren 2018.

När man bygger nytt är även uttorkningen av byggnaden kostsam. En geoenergianläggning är snabbt igång och kan börja producera värme under tiden som huset byggs. En fantastisk fördel för byggaren som vanligtvis utnyttjar direktverkande el-värmefläktar till detta.