Jamaica Kincaid Foto: © Tranan

Jamaica Kincaid till Författarscenen på Malmö stadsbibliotek – inför sittande publik

Vi är glada att kunna berätta att Författarscenen är tillbaka inför sittande publik. Plats på scen gör vi för ingen mindre än Jamaica Kincaid. En författare som har nått ut till en bred och varierad läsekrets på ett nära nog unikt sätt, älskad av såväl kritiker som läsare.

I augusti tar författaren Jamaica Kincaid plats på Författarscenen på Malmö stadsbibliotek i ett samtal med kulturskribenten Rakel Chukri. Kincaid bokdebuterade 1984 med ”På flodens botten” och med romaner som ”Lucy”, ”Min mors självbiografi”, ”Mr Potter” och ”Se Nu Då” älskas hon av såväl läsare som kritiker och omnämns allt oftare i Nobelprissammanhang.

– Vi har i ett par år fört diskussioner med Kincaid och på bokmässan för två år sedan kom vi överens om att hon skulle gästa Malmö i augusti 2020. Det satte ju dessvärre coronaviruset stopp för och därför känns det extra roligt att hon nu vill flyga hit från USA för att vara den första författaren som gästar oss när vi åter kan mötas, säger Per Bergström, producent för Författarscenen.

Jamaica Kincaid besöker Författarscenen den 13 augusti och samtalar med kulturskribenten Rakel Chukri. Samtalet startar klockan 19.00.

– Jamaica Kincaid är självfallet en drömbokning och ett underbart sätt att få välkomna tillbaka vår publik till biblioteket. Pandemin är dock inte över och vi måste fortsatt bete oss ansvarsfullt och följa rekommendationer och restriktioner. Men med tanke på hur mycket vi har längtat efter att åter få se publiken mötas, lyssna och samtala framför vår scen så känns det nu underbart att vi åter kan öppna för publiken, säger Per Bergström.

De kostnadsfria platserna görs tillgängliga via biljettbokning och är begränsade till 240 stycken. Biljetterna släpps fem dagar innan samtalet och du kan boka fyra platser.

För ytterligare information kontakta Per Bergström, producent Författarscenen, 0709–32 10 96, per.bergstrom@malmo.se

Utskickat av Tereza Franzén, kommunikatör Biblioteken i Malmö, 0709–71 69 35, tereza.franzen@malmo.se