Magnus Ekwall blir ny chef för Malmö Kulturskola.

Magnus Ekwall ny chef på Malmö Kulturskola

Som mångårig medarbetare i flera olika roller tar nu Magnus Ekwall över som chef på Malmö Kulturskola.

Magnus Ekwall har under sin tid på kulturskolan drivit en spännande utveckling som satt Malmö kulturskola på kartan även i nationella sammanhang. Han har bland annat startat Tvåornas Kör, ett unikt projekt som varje år samlar alla Malmö andraklassare på Malmö Live i massiva körkonserter. Han har också tagit internationella El Sistema till flera Malmöskolor. En världomspännande rörelse med rötter i Venezuela som med musikens kraft hjälper barn och unga att påverka sina liv till det bättre.

- Jag ser väldigt mycket fram emot att få leda Kulturskolan in i framtiden! En verksamhet som betyder så mycket för barn och unga runt om i hela Malmö. Och med en så bra och kompetent personal och med Kulturskolans fantastiska möjligheter till utveckling är det en utmaning som jag med glädje omfamnar, säger Magnus Ekwall. För mig känns det väldigt fint och viktigt att kunna bidra till barn och ungas medverkan och delaktighet och också till deras möjlighet att ta del av den kulturella allemansrätten.

Möta ungas förväntningar

I sin nya roll kommer Magnus Ekwall fortsätta utvecklingsarbetet med att skapa en verksamhet som är relevant för fler barn och unga i Malmö, oavsett bakgrund. Att skapa än bättre förutsättningar att utifrån ett barnperspektiv möta de förväntningar och förhoppningar som barn och unga i Malmö har.

-Jag känner mig jätteglad och stolt över att Magnus Ekwall vill bli vår nye chef för Malmö Kulturskola, säger kulturdirektör Pernilla Conde Hellman. Han har ett genuint barnrättsperspektiv, fint ledarskap och arbetar hela tiden aktivt med att utveckla verksamheten tillsammans med medarbetare och Malmöbor.

Magnus Ekwall började som musiklärare på Malmö kulturskola och har de senaste åren arbetat som enhetschef. Han påbörjar sin anställning som chef för kulturskolan från och med den 18 oktober.

-------------------------------------------------------------

Magnus Ekwall