Teddybears, Watain, MSO, Tingsek, Vit Päls, Backyard jazz, Just Dance Now och FIFA till Malmöfestivalen!

Med bara fyra dagar kvar till mitt underbara 30-årsjubileum kan jag stolt presentera fem nya artistbokningar, en helt ny jazzscen vid Gustav Adolfs torg och rekord i interaktiv dans på Stora scenen i samarbete med Malmöbaserade spelföretaget Massive Entertainment.

Body & Soul med MSO
Inget kan rycka tag i oss som musik. Tillsammans med sin karismatiske chefdirigent Marc Soustrot presenterar Malmö Symfoni Orkester kända stycken med både kroppslig och själslig substans av bl.a. Stravinsky, Williams och Rossini.

Teddybears
Sveriges mest kända björnmasker tillhör bröderna/superproducenterna Joakim och Klas Åhlund samt Patrik Arve. På meritlistan har de en lång rad hitsinglar och samarbeten med bland andra Robyn, Neneh Cherry och Iggy Pop. Nya sommarhitten ”Sunshine” är ett lysande exempel på vad som komma skall när en av landets största akter intar Stora scenen.

Tingsek
Magnus Tingsek är artisten som samarbetat med alla från Timbuktu och Sara Dawn Finer till Vindla String Quartet. På Stora scenen hos mig gör han en av ytterst få livespelningar i år och tar med sig ett niomannaband. Se fram emot låtar från samtliga album och en del nytt material.

Vit Päls in memoriam
Malmöbandet med Carl-Johan Lundgren i spetsen är en av stadens popstoltheter! Nu firar de 10-årsjubileum med att lägga ner och samtidigt släppa två nya singlar. En av två avskedskonserter äger rum på Gustavscenen hos mig.

Watain
När mörkret har sänkt sig över Posthusplatsen får mina dödsmetal-fans sitt lystmäte. Uppsalas tre vargar i Watain har sedan starten 1998 fått enorm trovärdighet i genrens underground-kretsar. Under åren som gått har de turnerat med och nått samma status som sina jämlikar The Devil’s Blood, In Solitude och Behemoth. 2013 släppte Watain sitt femte album ”The Wild Hunt”, som tog fyra månader att spela in, i fyra olika studior. Förvänta dig blod, eld, död och metal i världsklass.

Backyard jazz – i samarbete med Jazz i Hällevik

En skön bakgård mitt i centrala Malmö förvandlas till New Orleans under festivalens fyra sista dagar. Min nya scen Backyard jazz kommer att spegla lite av den traditionella jazzen och dixie.

På Gustav Adolfs Torg 10 äntrar man bakgården och försvinner in från stadens liv. Huset kallas Valhallapalatset och uppfördes av hattfabrikör Axel Berling som hade anlitat den välkände arkitekten Alfred Arwidius som står bakom ett flertal byggnader i Malmö, Lund och Skåne. Inrymt på bakgården fanns då en hattfabrik samt stall.

Jazz i Hällevik står för arrangemanget och erbjuder två band per kväll från kl 17 till 22.30 tisdag 19 augusti till fredag 22 augusti.

Klara band
East End Jazz Band med Anna Mia Barwe, Dragkedjan Jazz Band, Marie Valentin, Henning Munk och Plumparna, Alf Grön och hans primörer med Anna Pauline Andersson. Ytterligare tre akter släpps inom kort.

På begäran! Just Dance Now
Föreställ dig att 15 000 personer dansar tillsammans på Stortorget, med mobiltelefonen i handen och följer koreografi och musik från högtalarna och storbildsskärmarna på Stora scenen. Lördag 16 augusti kl 17.30 blir det verklighet! Då slår Malmö rekord i interaktiv dans när vi testar Just Dance Now!

När mina medarbetare höll i Open Office i april var det ett flertal festivalbesökare som önskade en gigantisk ”danceoke” från Stora scenen.

Massive Entertainment låter Malmö bli först i världen med att låta en hel stad dansa samtidigt i Just Dance Now! Just Dance, världens mest framgångsrika dansspel, har tack vare Malmöstudion tagit steget över till mobiltelefoner. Detta betyder att tusentals personer kan dansa tillsammans vid evenemang.

”Vårt mål är att få hela världen att dansa tillsammans”, säger David Polfeldt, studiochef på Massive. ”Eftersom Just Dance Now utvecklats i Malmö är det bara rätt att vi testar den första stora dansen här!”.

FIFA turnering på XBOX ONE
Tisdag 19 augusti till fredag 22 augusti anordnar jag en stor turnering i FIFA fotbollsspel på ungdomsområdet som jag kallar för ”Hänget”.

Under tisdag-torsdag kan Malmös ungdomar delta i ligaspel och samla poäng varje dag. De åtta bästa går vidare till slutspelet fredagen den 22 augusti. Till finalen väljs även ut åtta "wild cards" ut.

Turneringen presenteras av Wicked Media, en fullservicebyrå inom event & promotion, tillsammans med föreningarna Spelens Hus och Sverok Skud.

Inställda spelningar
Tyvärr har Charli XCX och Josef Salvat tvingats ställa in sina planerade spelningar hos mig. Bägge artister hälsar och beklagar att de inte kan komma till Malmö och möta sina fans.

Ny speltid för Elliphant
Elliphants spelning på Posthusscenen flyttas fram 30 minuter för att undvika krock med Rebecca & Fiona på Stora scenen. Elliphant ser du alltså kl 22.30 fredag 22 augusti.

Kontakter:
Jakob Svensson – musikbokare, jakob.svensson@malmo.se, 0733-15 84 20