Koll BANANKONTAKT mm

Nästa vecka (må 29 maj –tors 1 juni) spelar Malmö Operaorkester in orkestermusiken - den nykomponerade overtyren, stämmningmusiken och övergångarna mellan sångerna - till BANANKONTAKT. Det ska resultera i en cd BANANKONTAKT som släpps i september. Inspelningarna görs på Malmö Opera. På plats är kompositörerna Janne Schaffer och Björn J:son Lindh. Dirigent är Per-Otto Johansson. Veckan avrundas med kollationering av BANANKONTAKT fredag 2 juni kl 10-12 på Storan. BANANKONTAKT, skriven av Lasse Åberg och Janne Schaffer har urpremiär 15 september. För regin står Sven-Åke Gustavsson. Dirigent är Per-Otto Johansson. Representanter för media är välkomna att närvara vid presentationen av musikalen (Lasse Åberg, Janne Schaffer och Sven-Åke Gustavsson) rollkaraktärer, kostymer, scenografi och medverkande. Ingång via piazzan. Pjäsinfo BANANKONTAKT nedan. Electric Banana Band ger sig ut på turné i sommar. De kommer att spela de gamla klassikerna Maja Piraya, Zwampen, Banankontakt men även en del nya låter som Kameleonten – från Melodifestivalen - samt från musikalen BANANKONTAKT. Turnépremiären är på nationaldagen 6 juni i Kungsträdgården i Stockholm. Se hela turnéplanen på www.electricbananaband.nu. Önskar media göra intervjuer i samband med turnén ring Janne Schaffer på 0705-98 00 03. Vänliga hälsningar Catarina Ek Pressansvarig / Press Manager Malmö Opera och Musikteater AB Box 17520 SE-200 10 Malmö Tel/Phone +46(0)40 20 84 22 Mobil/Mobile +46(0)703 58 90 71 Fax +46(0)40 20 84 23 E-mail catarina.ek@malmo.se www.malmoopera.se BANANKONTAKT Text: Lasse Åberg Musik: Janne Schaffer & Björn J:son Lindh Dramaturg / Manusbearbetning: Klas Abrahamsson Scenografi: Per A Jonsson Kostymdesign: Gill Marshall Ljusdesign: Palle Palmé Koreograf: PM Andersson Dirigent: Per-Otto Johansson / Joachim Gustafsson Regi: Sven-Åke Gustavsson Solister Trazan: Michael Jansson Banarne: Joachim Bergström Fröken Öken: Åsa Fång Herr Kameleont: Christopher Wollter Roger: Karolin Funke Kung Lian: Jonas Åhnberg Malmö Operakör Malmö Operaorkester Föreställningens längd: ca 2 tim 30 min inkl paus URPREMIÄR 15 september 2006 Spelas 40 föreställningar t o m 16 dec. MUSIKALTAJM! Häng med på ett rafflande djungeläventyr med sång, musik, dans och humor för hela familjen. I regnskogen lever djur och växter i harmoni. Mitt i djungeln finns en liten trädkoja. Där bor Trazan och Banarne tillsammans med pirayan Maja och den köttätande växten Roger (som är vegetarian), och titt som tätt susar Kung Lian förbi med djungelposten. Men den fridfulla existensen hotas av den hänsynslösa Fröken Öken och hennes ständigt föränderlige assistent Herr Kameleont. Med list och hot köper de bit för bit upp all mark. Just som träden ska huggas ner för att ge plats åt en stor öken får regnskogen och djuren hjälp från ett oväntat håll... Malmö Opera och Världsnaturfonden WWF i samarbete för en levande tropikskog